Рішенням Київської облради, і відповідно – Бучанської міської ради, спеціалізовану школу-інтернат з поглибленим вивченням іноземних мов передали у відання міста. Причина такого кроку в тому, що у закладі навчається 10 дітей-сиріт. Решта учнів – з цілком благополучних, забезпечених родин, переважно з міст Ірпеня і Бучі. Обласне керівництво стверджує, що не в змозі утримувати «золоту» школу. Адже фінансовий ресурс на комунальні послуги, зарплату педагогів виділяється, тоді як дітей-«пільговиків» майже не залишилося. Крім того, школа практично не виконує своїх першочергових функцій дитячого сиротинця.
Нещодавно начальник головного управління освіти і науки Київської облдержадміністрації Наталія Клокар зустрічалася з педагогічним колективом навчального закладу і офіційно повідомила про зміну статусу школи. З боку вчителів та батьків учнів цієї школи новина викликала невдоволення і внутрішній супротив.
Проте, позиція влади однозначна – своє рішення вони змінювати не будуть.
Наталія Клокар:
- Дане питання піднімалося і обговорювалося вже близько трьох років. Відповідно до законодавства – Бюджетного кодексу України, фінансування школи з обласного бюджету – грубе порушення. Тому навчальний заклад передали у підпорядкування Бучі.
Ще на початку цього року був лист Бучанського міського голови до голови Київської облдержадміністрації з проханням розглянути можливість передачі школи-інтернату до комунальної власності міста, оскільки в ній навчаються переважно діти з Бучі та Ірпеня, а не з усієї області. Цю ініціативу підтримано.
Щодо педагогічного колективу. Зміна у підпорядкуванні жодним чином не впливає на вчителів школи. Усі, хто працює в закладі сьогодні, – працюватимуть і в майбутньому.
Не буде змін і в плані напрямку діяльності. Міська влада гарантує збереження цілісності майнового комплексу і основного виду діяльності, а також збереження прав дітей. Діти-сироти цього закладу продовжать навчання за рахунок держави. Це передбачено й листами міського голови Анатолія Федорука до Губернатора Київщини.
Але вже з наступного навчального року заклад не стане приймати дітей-сиріт. Це буде звичайна школа – спеціалізована, з поглибленим вивченням окремих предметів. Адже тут працює дуже гарний, сильний педагогічний колектив. Тому можна вивчати поглиблено не лише іноземні мови, але й інші предмети.
Крім того, територія школи дозволяє облаштувати тут і дошкільний навчальний заклад у якому, в місті, є гостра потреба.
Усі ці моменти опрацьовувалися на комісіях, де піднімалися абсолютно всі аспекти даного питання. Ми гарантуємо дотримання прав дітей і працівників школи.
- Які саме зміни в законодавстві призвели до прийняття такого рішення?
- Згідно законодавства, у школах для дітей-сиріт і позбавлених батьківського піклування повинно навчатися не менше 70% статусних дітей. У бучанській школі ситуація протилежна – тут у переважній більшості навчаються діти з повних родин.
- Чи виженуть звідси дітей, які не проживають в Бучі?
- Усі діти, які на сьогоднішній день навчаються у школі, – і надалі перебуватимуть у цьому навчальному закладі. Я це гарантую. Ніхто не буде порушувати права дітей.
- Чому область так легко «здалася»? Адже тут є прекрасна база для того, щоб повноцінно навчалися діти з усієї області, є гуртожиток. Певною мірою, це – унікальний навчальний заклад. Краще здобувати знання в такій атмосфері, ніж у якійсь сільській школі, де немає найнеобхіднішого.
- Вибачте, але дітей з Київської області тут навчається лише 9%. Решта учнів – з міста Бучі. Це відомості офіційної статистики, яка передається у Головне управління освіти і науки КОДА.
Відповідаючи на це питання, поставлю зустрічне: чому раніше сюди залучали до навчання так мало дітей з області?
Сьогодні відбувається реорганізація шкіл-інтернатів. І це чіткий курс нашої держави, який відповідає європейському вибору. Діти повинні бути в сім’ях.
Ми почали з Бучі, але це стосуватиметься й інших навчальних закладів області.
Ми маємо цілісну програму, яка готується на розгляд сесії Київської облради, на виконання Постанови Кабміну про оптимізацію мережі шкіл, шкіл-інтернатів, закладів профтехосвіти й вищої школи. І в Київській області, як і в кожній області України, готується програма оптимізації закладів освіти задля ефективного використання кадрів і ресурсів. Наприклад, у Згурівці, Мостищах й інших населених пунктах доведеться піти на вкрай болючий крок – закрити навчальні заклади. Вони себе не виправдовують. Адже ситуація, де навчаються 50 дітей і працюють 90 педагогів – ненормальна.
Будемо зменшувати набір на спеціальності, які не користуються попитом, і вводити нові. Будемо реорганізовувати школи-інтернати і віддавати їх під житло для дітей-сиріт, соціально незахищених категорій тощо. І ці процеси невідворотні.
Коментар
Михайло Наконечний, директор школи:
- Те, що говорять, ніби 91% дітей у школі навчаються з Бучі – не відповідає дійсності. Ірпінь – це один адміністративний центр в Київській області, а Буча – зовсім інший, з усіма своїми адміністративними функціями. Будучи бучанцем, я знаю існуючу ситуацію. Ми свідомо йшли на прохання міста, людей і підтримували Бучу. Про це знала область. І ми ніколи не порушували законодавство: мали 63% фінансування з обласного бюджету, а не 100%.
Біда в тому, що оптимізації мережі навчальних закладів в області починається стихійно, непродумано.
На мою думку, облаштувати на базі школи дитячий садочок – також неможливо. Перший поверх закладу – це початкова школа. Класи повністю заповнені і вільних приміщень немає.
Нашої думки (думки керівництва, колективу, дітей) при прийнятті рішення ніхто не запитував.
Активно підключилася до даного процесу і батьківська громада. Насамперед їх цікавить, що буде з дітьми і як рішення посадовців позначиться на навчальному процесі. З цією метою організували загальні збори, на які запросили представників ЗМІ, а також посадовців. На запитання людей відповідав Бучанський міський голова Анатолій Федорук.
Насамперед, їх цікавило, що принесе із собою зміна підпорядкування та чи залишиться недоторканною територія школи.
Анатолій Федорук:
- Навчальні і дошкільні заклади у Бучі функціонують на досить високому рівні. Тільки по дитсадках – кожну цифру, доведену Мінфіном, фактично подвоюємо за рахунок місцевих джерел. Так само буде і в цій школі.
Закидають, що ніби відібрали землю, коли будували сквер Т. Шевченка. Хочеться нагадати, як було – і що стало. Сьогодні кожному приємно проходити повз доглянуті газони і сквери, нормальний паркан, а не «решітку», як раніше. Все пішло на благо людям.
Щодо стадіону, який потрібен для внутрішнього користування. Футбольне поле ми побудували. Якщо ж дивится на перспективу, то можна звести прекрасний стадіон зі штучним покриттям на місці теперішніх занедбаних теплиць. І директор школи – тієї ж думки. Також було б добре приєднати приміщення колишнього будинку культури по вул. Димитрова до майнового комплексу школи. Діти могли б там займатися у якомусь гуртку чи секції.
Як заклад працював за рахунок обласного бюджету, так само він буде утримуватися за рахунок місцевого бюджету, адже держава передає і фінансовий ресурс. Тож, юридична процедура жодним чином не вплине на якість навчання у закладі.
Не правильно говорите те, що у школі відтепер навчатимуться лише бучанці. Їх і так тут навчається 80%. Решта діток приїздить за бажанням з інших міст – і ніхто в них не має права відібрати вибір, де навчатися. Така ситуація в усіх школах, тож батьки можуть про це не турбуватися.
Начальник Бучанського відділу освіти Олег Цимбал також дає відповіді на питання, які найбільше цікавили батьків, і стали «каменем спотикання» на шляху до порозуміння.
- Чи можливо, що після «передачі» школи Бучі, ліквідується поглиблене вивчення іноземної мови?
- Що таке поглиблене вивчення іноземних мов? Це – відведення більшої кількості годин для її вивчення. Програма в державі – одна для всіх. Але якщо це «мовний клас», то вони вивчають, наприклад, англійську 10 годин на тиждень, а не дві. І, відповідно, якщо це математичний клас – то вони вивчають 10 годин математики, а не мови. Кожна дитина сама розуміє до чого має здібності – те і обирає.
Наголошу – навчально-виховний процес залишиться незмінним.
- Щодо угод з вищими навчальними закладами стосовно проходження підготовчих курсів і вступу на навчання поза конкурсом. Чи збережеться ця співпраця після зміни статусу школи?
- Звичайно! Це стосується і Києво-Могилянської академії, й інших вишів. Подібні договори сьогодні укладені в усіх школах міста. Це налагоджена система і ніхто її не збирається ламати.
- Чи буде дитсадок на базі школи?
- Поки не буде вивчена матеріальна частина питання (не плутайте з навчально-виховним процесом), про це мова не йде. Потрібно подивитися, як сьогодні використовується дитячий гуртожиток. Якщо площі дозволяють, то новий садочок – тільки на користь. Але ще раз повторюся – поки про це рано говорити. Якщо це буде не можливо зробити, то ніхто садочок не відкриє.
Буде створена комісія у складі голови комісії облради з комунальних питань, першого заступника начальника головного управління освіти та науки області, головного бухгалтера, директора школи, представника бучанського відділу освіти і представника батьківської громади. Вони й займатимуться вивченням даного питання.
Ми маємо зробити все, щоб жодна людина не постраждала. Тому зараз не готовий
говорити про дитячий садочок.
- Чи буде друга зміна?
- В жодному разі цього не станеться. У нас зараз друга зміна у школах №1 і №4. З 1 вересня ми в першій школі ліквідовуємо другу зміну.
Навпаки працюємо над тим, щоб діти комфортно навчалися.
- Чи залишиться школа спеціалізованою?
- Я гарантую, що заклад залишиться Бучанською спеціалізованою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов. І це буде прописано у її назві, статуті і положенні навчального закладу.
Від батьків
Євгенія Золотухіна, бабуся учня 7 класу:
- Ми не хочемо ніяких додаткових чи звичайних класів. Хочемо, щоб школа залишалася лінгвістичного спрямування. Для інших спеціалізацій – є інші школи, нехай там таке впроваджують.
Щодо дітей з особливими потребами. Якщо вони здатні навчатися за ускладненою програмою, вони мають право тут навчатися. Якщо ні – є загальні школи, де навчання легше.
А сам факт, що обласна школа стане бучанською нас мало хвилює.
Але попри всі переконання, батьки відмовляються вірити у сказане. Вони впевнені, що школа стане звичайною, а їхніх дітей звідти виженуть. А переконувати в чомусь того, хто вже «переконаний», як відомо, справа марна.
Нещодавно начальник головного управління освіти і науки Київської облдержадміністрації Наталія Клокар зустрічалася з педагогічним колективом навчального закладу і офіційно повідомила про зміну статусу школи. З боку вчителів та батьків учнів цієї школи новина викликала невдоволення і внутрішній супротив.
Проте, позиція влади однозначна – своє рішення вони змінювати не будуть.
Наталія Клокар:
- Дане питання піднімалося і обговорювалося вже близько трьох років. Відповідно до законодавства – Бюджетного кодексу України, фінансування школи з обласного бюджету – грубе порушення. Тому навчальний заклад передали у підпорядкування Бучі.
Ще на початку цього року був лист Бучанського міського голови до голови Київської облдержадміністрації з проханням розглянути можливість передачі школи-інтернату до комунальної власності міста, оскільки в ній навчаються переважно діти з Бучі та Ірпеня, а не з усієї області. Цю ініціативу підтримано.
Щодо педагогічного колективу. Зміна у підпорядкуванні жодним чином не впливає на вчителів школи. Усі, хто працює в закладі сьогодні, – працюватимуть і в майбутньому.
Не буде змін і в плані напрямку діяльності. Міська влада гарантує збереження цілісності майнового комплексу і основного виду діяльності, а також збереження прав дітей. Діти-сироти цього закладу продовжать навчання за рахунок держави. Це передбачено й листами міського голови Анатолія Федорука до Губернатора Київщини.
Але вже з наступного навчального року заклад не стане приймати дітей-сиріт. Це буде звичайна школа – спеціалізована, з поглибленим вивченням окремих предметів. Адже тут працює дуже гарний, сильний педагогічний колектив. Тому можна вивчати поглиблено не лише іноземні мови, але й інші предмети.
Крім того, територія школи дозволяє облаштувати тут і дошкільний навчальний заклад у якому, в місті, є гостра потреба.
Усі ці моменти опрацьовувалися на комісіях, де піднімалися абсолютно всі аспекти даного питання. Ми гарантуємо дотримання прав дітей і працівників школи.
- Які саме зміни в законодавстві призвели до прийняття такого рішення?
- Згідно законодавства, у школах для дітей-сиріт і позбавлених батьківського піклування повинно навчатися не менше 70% статусних дітей. У бучанській школі ситуація протилежна – тут у переважній більшості навчаються діти з повних родин.
- Чи виженуть звідси дітей, які не проживають в Бучі?
- Усі діти, які на сьогоднішній день навчаються у школі, – і надалі перебуватимуть у цьому навчальному закладі. Я це гарантую. Ніхто не буде порушувати права дітей.
- Чому область так легко «здалася»? Адже тут є прекрасна база для того, щоб повноцінно навчалися діти з усієї області, є гуртожиток. Певною мірою, це – унікальний навчальний заклад. Краще здобувати знання в такій атмосфері, ніж у якійсь сільській школі, де немає найнеобхіднішого.
- Вибачте, але дітей з Київської області тут навчається лише 9%. Решта учнів – з міста Бучі. Це відомості офіційної статистики, яка передається у Головне управління освіти і науки КОДА.
Відповідаючи на це питання, поставлю зустрічне: чому раніше сюди залучали до навчання так мало дітей з області?
Сьогодні відбувається реорганізація шкіл-інтернатів. І це чіткий курс нашої держави, який відповідає європейському вибору. Діти повинні бути в сім’ях.
Ми почали з Бучі, але це стосуватиметься й інших навчальних закладів області.
Ми маємо цілісну програму, яка готується на розгляд сесії Київської облради, на виконання Постанови Кабміну про оптимізацію мережі шкіл, шкіл-інтернатів, закладів профтехосвіти й вищої школи. І в Київській області, як і в кожній області України, готується програма оптимізації закладів освіти задля ефективного використання кадрів і ресурсів. Наприклад, у Згурівці, Мостищах й інших населених пунктах доведеться піти на вкрай болючий крок – закрити навчальні заклади. Вони себе не виправдовують. Адже ситуація, де навчаються 50 дітей і працюють 90 педагогів – ненормальна.
Будемо зменшувати набір на спеціальності, які не користуються попитом, і вводити нові. Будемо реорганізовувати школи-інтернати і віддавати їх під житло для дітей-сиріт, соціально незахищених категорій тощо. І ці процеси невідворотні.
Коментар
Михайло Наконечний, директор школи:
- Те, що говорять, ніби 91% дітей у школі навчаються з Бучі – не відповідає дійсності. Ірпінь – це один адміністративний центр в Київській області, а Буча – зовсім інший, з усіма своїми адміністративними функціями. Будучи бучанцем, я знаю існуючу ситуацію. Ми свідомо йшли на прохання міста, людей і підтримували Бучу. Про це знала область. І ми ніколи не порушували законодавство: мали 63% фінансування з обласного бюджету, а не 100%.
Біда в тому, що оптимізації мережі навчальних закладів в області починається стихійно, непродумано.
На мою думку, облаштувати на базі школи дитячий садочок – також неможливо. Перший поверх закладу – це початкова школа. Класи повністю заповнені і вільних приміщень немає.
Нашої думки (думки керівництва, колективу, дітей) при прийнятті рішення ніхто не запитував.
Активно підключилася до даного процесу і батьківська громада. Насамперед їх цікавить, що буде з дітьми і як рішення посадовців позначиться на навчальному процесі. З цією метою організували загальні збори, на які запросили представників ЗМІ, а також посадовців. На запитання людей відповідав Бучанський міський голова Анатолій Федорук.
Насамперед, їх цікавило, що принесе із собою зміна підпорядкування та чи залишиться недоторканною територія школи.

- Навчальні і дошкільні заклади у Бучі функціонують на досить високому рівні. Тільки по дитсадках – кожну цифру, доведену Мінфіном, фактично подвоюємо за рахунок місцевих джерел. Так само буде і в цій школі.
Закидають, що ніби відібрали землю, коли будували сквер Т. Шевченка. Хочеться нагадати, як було – і що стало. Сьогодні кожному приємно проходити повз доглянуті газони і сквери, нормальний паркан, а не «решітку», як раніше. Все пішло на благо людям.
Щодо стадіону, який потрібен для внутрішнього користування. Футбольне поле ми побудували. Якщо ж дивится на перспективу, то можна звести прекрасний стадіон зі штучним покриттям на місці теперішніх занедбаних теплиць. І директор школи – тієї ж думки. Також було б добре приєднати приміщення колишнього будинку культури по вул. Димитрова до майнового комплексу школи. Діти могли б там займатися у якомусь гуртку чи секції.
Як заклад працював за рахунок обласного бюджету, так само він буде утримуватися за рахунок місцевого бюджету, адже держава передає і фінансовий ресурс. Тож, юридична процедура жодним чином не вплине на якість навчання у закладі.
Не правильно говорите те, що у школі відтепер навчатимуться лише бучанці. Їх і так тут навчається 80%. Решта діток приїздить за бажанням з інших міст – і ніхто в них не має права відібрати вибір, де навчатися. Така ситуація в усіх школах, тож батьки можуть про це не турбуватися.
«Школа залишиться з поглибленим вивченням іноземних мов»
Начальник Бучанського відділу освіти Олег Цимбал також дає відповіді на питання, які найбільше цікавили батьків, і стали «каменем спотикання» на шляху до порозуміння.
- Чи можливо, що після «передачі» школи Бучі, ліквідується поглиблене вивчення іноземної мови?
- Що таке поглиблене вивчення іноземних мов? Це – відведення більшої кількості годин для її вивчення. Програма в державі – одна для всіх. Але якщо це «мовний клас», то вони вивчають, наприклад, англійську 10 годин на тиждень, а не дві. І, відповідно, якщо це математичний клас – то вони вивчають 10 годин математики, а не мови. Кожна дитина сама розуміє до чого має здібності – те і обирає.
Наголошу – навчально-виховний процес залишиться незмінним.
- Щодо угод з вищими навчальними закладами стосовно проходження підготовчих курсів і вступу на навчання поза конкурсом. Чи збережеться ця співпраця після зміни статусу школи?
- Звичайно! Це стосується і Києво-Могилянської академії, й інших вишів. Подібні договори сьогодні укладені в усіх школах міста. Це налагоджена система і ніхто її не збирається ламати.
- Чи буде дитсадок на базі школи?
- Поки не буде вивчена матеріальна частина питання (не плутайте з навчально-виховним процесом), про це мова не йде. Потрібно подивитися, як сьогодні використовується дитячий гуртожиток. Якщо площі дозволяють, то новий садочок – тільки на користь. Але ще раз повторюся – поки про це рано говорити. Якщо це буде не можливо зробити, то ніхто садочок не відкриє.
Буде створена комісія у складі голови комісії облради з комунальних питань, першого заступника начальника головного управління освіти та науки області, головного бухгалтера, директора школи, представника бучанського відділу освіти і представника батьківської громади. Вони й займатимуться вивченням даного питання.
Ми маємо зробити все, щоб жодна людина не постраждала. Тому зараз не готовий
говорити про дитячий садочок.
- Чи буде друга зміна?
- В жодному разі цього не станеться. У нас зараз друга зміна у школах №1 і №4. З 1 вересня ми в першій школі ліквідовуємо другу зміну.
Навпаки працюємо над тим, щоб діти комфортно навчалися.
- Чи залишиться школа спеціалізованою?
- Я гарантую, що заклад залишиться Бучанською спеціалізованою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов. І це буде прописано у її назві, статуті і положенні навчального закладу.
Від батьків

- Ми не хочемо ніяких додаткових чи звичайних класів. Хочемо, щоб школа залишалася лінгвістичного спрямування. Для інших спеціалізацій – є інші школи, нехай там таке впроваджують.
Щодо дітей з особливими потребами. Якщо вони здатні навчатися за ускладненою програмою, вони мають право тут навчатися. Якщо ні – є загальні школи, де навчання легше.
А сам факт, що обласна школа стане бучанською нас мало хвилює.
Але попри всі переконання, батьки відмовляються вірити у сказане. Вони впевнені, що школа стане звичайною, а їхніх дітей звідти виженуть. А переконувати в чомусь того, хто вже «переконаний», як відомо, справа марна.