Оніщенко Павло Вікторович
Ірпінь вул.Тургенівська, 10, офіс 38
Тел: (04597) 61286; (067) 700-88-20
www.advokat-irpin.com.ua
Тарас.
Відповідь:
Працівники ДАІ відповідно до Положення «Про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року N 341 наділені повноваженнями зупиняти транспортний засіб.
Положенням визначено підстави для зупинки транспорту:
1. Порушення вимог правил, норм та стандартів забезпечення безпеки дорожнього руху.
2. Характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка та періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму).
3. Відсутність номерних (го) знаків (а) на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені у невстановленому для цього місці, закритим іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів.
4. Наявність ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу.
5. Наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів або вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення.
6. Перебування транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою.
7. Проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж.
8. Виконання рішень уповноважених на те державних органів про обмеження чи заборону руху.
9. Якщо технічний стан транспортного засобу або спосіб закріплення вантажу на ньому створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху.
10. Порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.
Варто зазначити, що водій має право знати причину зупинки, перевірки та огляду транспортного засобу посадовою особою державного органу, що здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також її прізвище і посаду.
Відповідно до Інструкції про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства охорони здоров'я України від 09 вересня 2009 року N 400/666 огляду на стан сп'яніння підлягають водії транспортних
засобів, щодо яких в уповноваженої особи Державтоінспекції МВС є
підстави вважати, що вони перебувають у стані сп'яніння згідно з
ознаками такого стану.
Ознаками алкогольного сп'яніння є:
а) запах алкоголю з порожнини рота;
б) порушення координації рухів;
в) порушення мови;
г) виражене тремтіння пальців рук;
ґ) різка зміна забарвлення шкірного покриву обличчя;
д) поведінка, що не відповідає обстановці.
Якщо є достатні підстави вважати, що водій перебуває в стані сп'яніння, то водій повинен на вимогу працівника міліції пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин.
Таким чином, якщо уповноважена особа Державтоінспекції мала підстави вважати, що Ви перебували в стані алкогольного сп’яніння, то вона повинна була забезпечити проведення медичного огляду для визначення стану алкогольного сп’яніння.
Огляд особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого
сп'яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів,
що знижують її увагу та швидкість реакції повинний проводитися з дотриманням вимог встановлених законодавчими актами.
Статтею 267 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено можливість оскарження заходів забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення, зокрема й оскарження огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння, а також щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Так, огляд на стан алкогольного сп’яніння може бути оскаржено заінтересованою особою у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) відносно органу (посадової особи), який застосував ці заходи, прокуророві або до суду.
Доведення незаконності проведення заходів забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення може посприяти в задоволенні позову про відшкодування завданої матеріальної та моральної шкоди.
Згідно до ст.ст. 1166, 1167 ЦК України майнова, моральна шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
При цьому моральна шкода полягає:
1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я;
2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;
3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна;
4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Але обов’язковою підставою для задоволення такого позову у Вашому випадку є доведення неправомірності дій працівників ДАІ. Підтвердженням цього може бути задоволена скарга в порядку ст.267 КУпАП.
Також, для задоволення позову про відшкодування шкоди необхідно довести факт настання такої шкоди та її причинний зв'язок з неправомірними діями правоохоронців.
Оніщенко Павло Вікторович
Ірпінь вул.Тургенівська, 10, офіс 38
Тел: (04597) 61286; (067) 700-88-20
www.advokat-irpin.com.ua