Пенсійна реформа. Обговорення.

Триває обговорення реформування пенсійної системи. Основне питання, що виникає - чим викликана необхідність проведення пенсійної реформи і чи дійсно іншого виходу на сьогодні немає.
Фінансова стабільність діючої солідарної системи дуже залежна від демографічної ситуації і визначається головним чином співвідношенням між чисельністю пенсіонерів і платників пенсійних внесків, рівня оплати праці, віку виходу на пенсію тощо.

В Україні співвідношення між громадянами працездатного і непрацездатного віку постійно погіршується, при цьому пенсійний вік у нас - один із найнижчих у світі.
Головним аргументом проти збільшення пенсійного віку є те, що тривалість життя українців є однією з найменших у Європі.

Однак за даними соціологічного обстеження нині тривалість життя при досягненні пенсійного віку у чоловіків становить 14,5 років, а у жінок 25 років, тобто на рівні середніх показників Західних країн. Зараз ми чуємо багато нарікань на малі розміри пенсій переважної більшості пенсіонерів особливо у жінок, і це дійсно так.

У пенсіонерів Київщини на 01.01.2011 року середній розмір пенсії складає 1124,01 гривень, 64,88% пенсіонерів одержують пенсії, розмір яких не перевищують 1 тис. гривень.
Оскільки пенсійний вік жінок на 5 років нижчий, ніж у чоловіків, вони мають меншу тривалість страхового стажу, що є однією із причин низького розміру їх пенсій.
Середній розмір пенсії за віком на Київщині у жінок становить 1000 грн., у чоловіків -1303,97 грн.

В Україні на 13,7 млн. пенсіонерів приходиться 14,4 млн. чол.. платників страхових внесків до ПФУ. Тобто, 100 працюючих осіб, що сплачують внески, утримують 88 пенсіонерів. Якщо нічого не змінювати, у 2025р. один працюючий буде утримувати одного пенсіонера, і в подальшому ситуація буде погіршуватись. У Київській області вже тепер на 100 платників страхових внесків приходиться 81 пенсіонер. Слід зауважити, що із загальної кількості пенсіонерів -64,6% складають жінки (у Київській області -67%).

При цьому пенсійні видатки зростають випереджальними темпами порівняно з можливостями економіки щодо їх забезпечення і вже сягнули 18% ВВП. Дефіцит бюджету Пенсійного фонду України у 2010 році складає 26,6 млрд. грн. За відсутності реформ у 2011 році він складе 20 млрд. грн. навіть при умові зростання ВВП на 4%.


Отже, основними чинниками проведенні пенсійної реформи є:
1 Демографічна ситуація;
2. Низький економічний розвиток;
3. Рівень безробіття;
4. Низькі заробітні плати ( співвідношення середньої пенсійної виплати до заробітної плати у жовтні 2010 року становить 48,4%).

Чи є альтернатива пенсійної реформи? Ні, не має. Зволікання з проведенням пенсійної реформи неминуче призведе до затримки у виплаті пенсій. А що ж може дати нам реформа? Перш за все, це: гарантія стабільної виплати пенсій в подальшому; справедлива система розподілу пенсійних коштів; ліквідація надмірного розриву у розмірах пенсій із солідарної системи; можливість накопичення додаткової пенсії за рахунок власних доходів


Які ж новації пропонує Уряд?

Збільшення пенсійного віку


Підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років. Підвищення почнеться поетапно, з лютого 2011 року на 6 місяців щорічно і продовжиться до 2020 року. Як компенсація за більш пізній вихід на заслужений відпочинок, на період підвищення віку пенсія жінок буде збільшуватися на 2,5% за кожні півроку. За 10 років пенсія може зрости максимально на 25%. Чоловіки, як і зараз, виходитимуть на пенсію в 60 років.
Зразу виникає питання, чи будуть і надалі призначатися пенсії із зменшенням пенсійного віку, зокрема, особам, що працювали в шкідливих умовах праці та потерпілим внаслідок Чорнобильської катастрофи. Будуть, але вже із врахуванням відповідного збільшення віку виходу на пенсію жінкам. Умови надання пенсій із зниженням пенсійного віку не змінюються.

Обмеження максимального розміру пенсій
Пропонується встановити максимальний розмір пенсії на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили працездатність (з 1 січня 2011 року — 9000 грн.). Обмеження пенсій максимальним розміром стосується всіх категорій пенсіонерів незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.

Підвищення мінімально необхідного страхового стажу для одержання пенсії за віком

Мінімальний стаж, необхідний для здобуття трудової пенсії за віком пропонується підвищити з 5 до 15 років.

Збільшення нормативної тривалості страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі.
Пропонується підвищити з 20 до ЗО років для жінок і з 25 до 35 років для чоловіків.

Зміни у порядку визначення середньомісячного заробітку, з якого обчислюється пенсія

Призначення пенсій пропонується проводити із заробітку за даними персоніфікованого обліку (ведеться з липня 2000 року).' Сьогодні багато людей скаржаться на те, що не можуть надати необхідні довідки про заробіток, оскільки підприємства ліквідовані або просто невідомо місце їх знаходження. Нововведення позбавить майбутнього пенсіонера необхідності шукати архіви ліквідованих підприємств.
А що роботи тим, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу? Чи означає це те, що вони автоматично будуть одержувати мінімальні пенсії? Ні Для такій категорії осіб залишається нині діючий порядок!

Слід зазначити також, що законопроектом передбачається зберегти не тільки нині існуючі правила виключення із підрахунку заробітку за «невдалі» роки, а і навіть деяким чином розширити їх. Наприклад, за бажанням пенсіонера із підрахунку можуть бути виключені:
періоди строкової військової служби, навчання, догляду за інвалідом 1 групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, за пенсіонером, що потребує постійного догляду( за висновком медичного закладу), непрацюючої матері за дітьми, але не довше ніж до досягнення кожною дитиною трирічного віку, за період з 01.07.2000 р. до 01.01.2005 р., період отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Показник середньої зарплати по країні, який застосовується для призначення пенсії, визначатиметься за 3 календарних роки, передуючих року звернення за призначенням пенсії.

Обмеження для спеціальних пенсій

Пропонується:
- обмежити максимальний розмір пенсії на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили працездатність;
- збільшити період, за який їм враховується заробітна плата, з 2 до 5 років;
- знизити максимальний відсоток для визначення розміру пенсії з 90 до 80;
- призначати «спеціальні» пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку, лише при досягненні загальновстановленого віку, а до цього часу - в розмірі трудової за нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»;
- виплату спец, пенсій за період роботи здійснювати у розмірі трудової пенсії.

Для чоловіків граничний вік перебування на держслужбі пропонують підвищити з 60 до 62 років (з 2013 року), для жінок — з 55 до 60 років.
Хочу ще раз наголосити, що пенсійна реформа не передбачає обмеження виплати пенсій для пенсіонерів, які працюють і одержують пенсію за загальним законом. Обмеження стосуватиметься лише одержувачів «спеціальних» пенсій.
Також виникає друге питання - а чи залишається норма , яка передбачає проведення перерахунків кожні 2 роки для працюючих пенсіонерів.

Такі перерахунки і надалі будуть проводиться. Але дещо змінюється їх порядок: пенсіонерам, які матимуть не менш як 24 місяці страхового стажу, передбачено проводити перерахунки із заробітної плати, з якої обчислена пенсія. За бажанням, може бути врахована і заробітна плата, набута після призначення ( попереднього перерахунку ) пенсії, але із застосуванням показника середньої заробітної плати, який враховувався під час призначення( попереднього перерахунку).

Чи будуть призначатися пенсії за вислугу років працівникам освіти та медичним працівникам

З цим питанням чи не найчастіше звертаються на прийомах і на «гарячу» телефонну лінію.

Хочу зразу заспокоїти: законопроектом збережено право на пенсію за вислугу років зазначеної категорії осіб. Крім цього, передбачається підвищити престижність роботи працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію у розмірі 10 призначених місячних пенсій.

Запровадження II рівня пенсійної системи

Пропонується ввести накопичувальну систему обов'язкового державного пенсійного страхування, але лише тоді, коли бюджет Пенсійного фонду стане бездефіцитним: у кожного працівника, кому на дату введення системи буде менше 35 років, з'явиться персональний рахунок, куди щомісячно буде перераховуватись частина нарахувань на його зарплату (спочатку 2%, з щорічним підвищенням на 1% — до 7%). Виходить, хто більше заробляє, в того буде більша персональна добавка до пенсії.

Яким чином торкнеться реформа тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок

Згідно із Конституцією України при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це умови нарахування та виплати пенсій нинішніх пенсіонерів залишаються незмінними.
У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватися до того часу, коли їх розмір відповідатиме максимальному.
Управління пенсійного фонду в м. Бучі 
  0
Коментарів: 1
Додати коментар
partizantv

OFFline

  • partizantv (24)
  • Місцевий
  • 19 квітня 2011 15:09
Цікава пропозиція, підпищення віку поперд з точки зору: дорогу молодим! 1 млн. жінок не отримають пенсії, та не звільнять 1 млн. робочих місць... Надіятися на те, що звільняться так звані "теплі місця" навіть після виходу цих жінок на пенсію є марними... Тому, поперед усього - не пройде зміна чи заміщення одних іншими.

0
Інформація
Коментувати новини на сайті можна тільки протягом 370 з дня публікації.