» » » Анатолій Федорук: «Держава має опиратися на сильну громаду»

Анатолій Федорук: «Держава має опиратися на сильну громаду»

Інтерв’ю з Анатолієм ФЕДОРУКОМ, Бучанським міським головою, про об’єднання Бучі, Блиставиці, Луб’янки, Гаврилівки, Синяка і Воронківки, перспективи і можливості місцевих громад, а також ситуація з іншими населеними пунктами.


– Після журналістської поїздки в навколишні населені пункти, які об’єднується з Бучею, та спілкування з мешканцями, складається стійке враження, що там раді цьому. А чи можете ви сказати, що ви цілком раді ходом виконання закону про об’єднання громад?
Анатолій Федорук в редакції газети Бучанські новиниАнатолій Федорук в редакції газети Бучанські новини- На превеликий жаль, не всі суб’єкти даного процесу, і це не тільки наші сусіди, але й на Київщині і в цілому в Україні, в повній мірі розуміють суть, значення, а відтак і наслідки реформи, яка взяла старт з прийняттям Закону про добровільне об’єднання громад.
Маю повне моральне право так говорити, навіть стосовно своїх колег-опонентів. Адже три місяці роботи з роз’яснення, а також реалізації самого цього закону, дали реалістичне уявлення про те, в якому стані знаходиться наше громадянське суспільство в кожному населеному пункті України. У більшості – переважає менталітет «сусідського сприйняття»: – якщо подобається сусіду – буду це робити, а не подобається – то не буду. За цим стоїть неправильне розуміння добровільності, яка не має нічого спільного з «хочу – не хочу». Це мої висновки – і як громадянина, і як найнятої на роботу мера людини, і як члена обласної робочої групи.

Проте, пройдений нами процес, незважаючи на певні нерівності на шляху, все ж народив нову якість. Адже певна частина громадян почала задумуватися і заглиблюватись в суть самого процесу. Як результат, обласна рада припинила політизувати це питання, і, врешті-решт, дала йому «зелене світло», попри всю існуючу політичну ангажованість, лобізм та небажання щось змінювати. Хоч і з четвертої спроби, та все ж був схвалений перспективний план об’єднавчого процесу в Київській області.

Зараз вже створено дві об’єднані територіальні громади, і мені приємно констатувати, що одна з них – Бучанська. Попри шалений опір, можемо констатувати створення нової якості. Попереду величезна робота, для того щоб громадяни кожного населеного пункту отримали позитив від цього об’єднання. А те, що цей позитив буде, можемо навіть не сумніватися. Кроки, здійснені Урядом і Парламентом, вселяють надію на належне фінансове забезпечення. У державних інституцій вже зовсім інше розуміння потреб територіальних громад. Та й громадяни вже більш вимогливі до влади, яку обирають на будь-якому рівні. Тож зрушення мають обов’язково бути.

Читайте також: СПІЛЬНИЙ ЯКІСНИЙ РОЗВИТОК
Напередодні Дня Незалежності України та у день святкування Преображення Господнього (Спаса) здійснилася журналістська поїздка селами об’єднаної територіальної громади з центром у Бучі. Ми поцікавилися життям місцевих громад, які нещодавно ввійшли у добровільне об’єднання. Ось, що кажуть чиновники мешканці.


– Анатолію Петровичу, як ви поясните неоднозначну позицію деяких бучанців в питанні об’єднання громад?
- Так, були моменти, коли групи, які називають самі себе «активними громадянами», їздили по населеним пунктам і розповідали, як погано живеться в Бучі. Постає логічне запитання: «А чи дійсно вони патріоти свого міста?». В дійсності, тут вийшла на поверхню особиста пиха. Вони беруть приціл на місцеві вибори в жовтні, і це породжує подібних горе-активістів. Їхня аргументація радше нагадує базарну риторику, і нічого більше. Доходило навіть до абсурду – лякали людей в селах, нібито Буча на їхніх територіях буде створювати полігони для сміття, скидатиме нечистоти, будуватиме хімічні і переробні заводи тощо. Так опоненти об’єднавчого руху намагалися залякати людей. Неприємно вражало і те, що до них долучалися працівники деяких місцевих і районних адміністрацій. На жаль, процес реформування і об’єднання доводилося проводити під такий «акомпанемент». Та це вже історія.
Ми ж, навпаки, намагаємося створювати позитивний імідж нашого міста. Тільки у такому разі будуть приходити інвестиції, буде приходити бізнес. Надзвичайно радує те, що переважна більшість мешканців цих населених пунктів, як і Бучі, з розумінням усвідомили перспективи завтрашнього дня і дивляться в майбутнє. Ми ж, як влада, найнята громадою, у жодному разі не повинні розчарувати людей, але все зробити для того, щоб поступово проводити еволюційні зміни.

– Вражає, що деякі люди, які живуть у прекрасному комфортному місті, постійно всім незадоволені, всюди шукаючи негараздів.
– Так, є категорія людей, які поводять себе як руйнівники. Слава Богу, що їх не так багато, тому суспільство вони не розваляють. Задля задоволення власних політичних амбіцій такі люди нехтують такими людськими цінностями, як чесність і совість. Не згадуємо вже відсутність у них патріотизму по відношенню до своєї домівки – рідного міста, яке вони представляють. Неприємно, що серед таких трапляються місцеві депутати. Прикро було за Бучу, коли представники депутатського корпусу ганьблять своє місто, виступаючи перед мешканцями інших громад. Заради власних передвиборчих амбіцій вони ладні паплюжити наше місто і його мешканців, створюючи варварський образ бучанців, які нібито прийдуть в села і все там понищать.

– Що очікують ці населені пункти від Бучі, і які можливі переваги для них?
– Результатом об’єднання у ході цієї реформи має бути зручність для громадян і зрозумілість дій влади, яку обирають люди. В самих населених пунктах має народитися нова якість життя. В наступному році ми маємо розробити стратегічний план розвитку кожного населеного пункту та регіону в цілому, виходячи з існуючих аспектів розвитку – відповідно, аграрний і промисловий сектори, харчова і легка галузі. Необхідно створити максимально комфортні умови для бізнесу і громадян, щоб була користь для всіх. Стосовно територіальних громад, то кожна має генеральний план розвитку, свої чіткі межі. До того ж, законодавець дозволив, щоб межа села збігалася з межею сільської ради.

– Що кардинально змінюється при об’єднанні?
– На тлі утворення потужного об’єднання ми маємо, як завдання номер один, донести до кожної громади, включаючи Бучу, що вони є господарі ситуації в своєму населеному пункті. Тому влада, яку вони будуть обирати, має дослуховуватися до них і реалізовувати їхній запит. Існуюча система районів не сприяє народженню в свідомості людей нової якості. Можна відкривати нові дозвільні центри, але це саме по собі не створить нового ставлення. Тому треба докорінно позбутися пережитків адміністративного устрою радянської доби, тобто, районів, при яких районне керівництво – це начальники, а ти – ніхто. Треба виробити такий тип стосунків, коли чиновник пам’ятає, що він найнятий громадянами на роботу. А громадянин зберігає свою гідність і не вистоює в чергах до чиновника задля вирішення свого питання. Не повинно бути ситуації, коли папери мають вилежатися, «щоб набрати державної ваги». Реформа враховує такі фактори, як зональність, кілометраж, доступність, зручність. Нова якість досягається, коли враховуються всі ці фактори. Наприклад, у випадку Гаврилівки до районного центру, Вишгороду, було 34 кілометри, добиратися складно. А зараз буде 16 км, при зовсім іншому транспортному сполученні.

– Тобто, об’єднання підпорядковане певній логіці?
– Насправді, навіть ще до об’єднання ці населенні пункти були достатньо інтегрованими з Бучею, існує достатньо сильне тяжіння. Тому саме об’єднання стало наслідком цієї інтеграції. Нам лише треба наповнити його змістом, досягнути такої якості, щоб і через десятки років кожен мешканець міг впевнено сказати, що це був вірний крок. Правильно зробили ті, хто відкинув особисті амбіції, бо представницькі органи в цих населених пунктах об’єктивно зникають. Натомість, активним громадянам, депутатам, членам виконкому створювати органи самоорганізації населення, вуличні, будинкові комітети, а також інші форми управління та участі громади у прийнятті рішень. Ми маємо зовсім по-новому вибудувати саму структуру взаємовідносин між населеними пунктами, між гілками влади, для того щоб ми були зрозумілі громадянам.

– Як відбувається процес співпраці в об’єднаній територіальній громаді?
– Хоча ми живемо в складний час, ми все ж мусимо невідкладно проводити реформу адміністративного устрою та організовувати життя на базовому рівні держави – в селі, селищі, місті. А нова якість досягається тільки через добровільне об’єднання. Ми просто зобов’язані з впевненістю дивитися в завтрашній день. Тож, з моменту прийняття обласною радою рішення про процес об’єднання ми спільно з колегами з цих населених пунктів – представницькими органами, виконавчими комітетами – проводимо наради-зустрічі, узгоджуємо план дій, виходячи з наказів виборців та потреб територіальних громад. Мета – подати пропозиції до перспективного плану соціально-економічного розвитку регіону в наступному році. Враховуються преференції, які передбачила держава для об’єднаних територіальних громад. Обов’язково залучимо кожну гривню, передбачену для цього в обласному бюджеті на ті чи інші програми. Навіть до кінця поточного року, ще не будучи зведеними в одну бюджетну сітку, ми з колегами, сільськими головами, прагнемо гармонізувати всі ці проекти, щоб розпочати позитивні зрушення.

– Чим це викликано?
– Це стосується труднощів перехідного періоду, пов’язаними з переходом населених пунктів з Бородянського та Вишгородського районів до нас. З районів практично вже обмежується надходження фінансів для соціального розвитку населених пунктів. Тому стоїть завдання не тільки закінчити рік без заборгованості, але й, навпаки, примножили певні здобутки в благоустрої та соціально-економічному розвитку.

– Які передбачаються проекти з огляду на потреби об’єднаної громади?
– Ми виходимо з пропозицією про створення у нас госпітального округу і обов’язково матимемо в нашому регіоні ще одну лікарню обласного значення. Є кілька пропозицій по відкриттю приватних клінік. Необхідно розширювати надання екстреної та невідкладної медичної допомоги. Також маємо пропозиції по інвестуванню в промисловість та сільське господарство при максимальному сприянні тим виробникам, які вже функціонують, а також новим, щоб розвивати економічну міць регіону.

– Як буде налагоджений зв’язок і взаємодія між територіальними громадами?
– Серед практичних питань одним з перших буде вирішуватися транспортне питання: якості самого транспорту і маршрутів. Ця робота буде розпочата у наступному році. Але вже сьогодні ми запустили маршрути «Воронківка-Синяк-Буча», «Гаврилівка-Буча», охоплені Блиставиця і Луб’янка. Стосовно місцевих освітніх закладів. Потребує підсилення мережа дошкільних закладів, які потрібно будувати в Гаврилівці і Синяку. При попередньому, районному, підпорядкуванні мова взагалі йшла про скорочення мережі дошкільних закладів. А в нашому варіанті об’єднання про скорочення немає й мови. Населенні пункти будуть динамічно розвиватися, і тому треба підтримати і розвинути мережу освітніх і медичних закладів, максимально враховуючи потребу громадян та існуючі на сьогоднішній день можливості. Взаємодія потрібна, також, для вирішення комунальних потреб (вода, каналізація, освітлення), соціального захисту населення та покращення доріг. Населені пункти мають, як на мене, потужний потенціал місцевого керівництва – це сільські голови, працівники виконкомів, депутати. Саме з цими керівниками ми досягнули мети територіального об’єднання. Маю надію, що громадяни на жовтневих виборах довірять їм і на майбутнє гідно представляти інтереси своїх громад.

– А яке ставлення простих громадян до об’єднання?
– Саме прості громадяни своїм сприйняттям та щирим ставленням вселили в нас віру, що ми на правильному шляху і зможемо досягнути позитивні зрушення. Тож, у поточному році найперше завдання – підтягнути всі ті проекти, які були обіцяні та не реалізовані районним чи обласним бюджетом. Маємо спільно подумати про це, бо на райони, на превеликий жаль, не доводиться розраховувати. Ось останній приклад: Гаврилівська сільська рада мала отримати з районного бюджету 900 тисяч гривень на дошкільний заклад. Проте район категорично відмовив у фінансуванні після прийняття обласною радою рішення про об’єднання. Це неприємний факт, який вказує, що чиновники передбачали ці кошти, аби втримати село в районі, маніпулювати думкою людей. Хоча потім з легкістю відвернулися від потреб тих самих людей. Район щороку отримував від Гаврилівки 20 млн. гривень, з яких мав фінансувати потреби села. Та ми не залишимо це питання без уваги – до зими садочок буде підготовлений за рахунок державних, обласних чи регіональних коштів.

– Що може Буча дати суб’єктам об’єднання?
– Цього року ми не сидимо склавши руки – готуємо проектну документацію по водогонам, каналізації, інфраструктурі, садочкам тощо. Проведення експертизи, складання кошторисів – це досить великий об’єм роботи. Але відділи і служби Бучанської міської ради налаштовані і готові до цієї роботи. В цей перехідний період ми надамо всіляку допомогу. Ми самі свого часу пройшли цей шлях, коли набули статус міста і виходили від «опіки» Ірпеня. Ми націлюємо на цю роботу пенсійну та соціальні служби нашого міста, архітектуру, земельний відділ, службу реєстрації. І все для того, щоб цей перехідний період пройшов якомога менш болісно. Будемо проводити виїзні прийоми різних служб, для того, щоб людям було якомога зручніше. На базі кожної сільської ради буде створено центр надання адміністративних і соціальних послуг. Це буде розширений спектр послуг. Тож я в впевненістю дивлюсь в завтрашній день щодо цього об’єднання. Ми маємо хорошу фінансову спроможність, що дає нам можливість деякі питання вирішувати самостійно, не чекаючи на державне фінансування.

– Чи не створить об’єднання додаткового тягаря для бучанської громади?
Інші територіальні громади, суб’єкти об’єднання, мають свою інфраструктуру, свій розвиток. Їх аж ніяк не можна вважати депресивними. Категорично не можна. Інша справа, що система адміністрування податків та система економічних чинників, які діяли ці 24 роки, спричинили ситуацію, коли наповнення в сільський бюджет стало не таким відчутним. Кожна з цих громад має фінансову перспективу щодо розвитку. Саме головне – в цих громадах є людський потенціал, є географічна привабливість, є певні напрацювання стосовно майбутнього розвитку. Тож, тягарем ніхто нікому не буде. Той, хто думає інакше, нехай вникне в цифри, вникне в процес бюджетного устрою і фінансування. В результаті об’єднання не зникає жоден об’єкт соціальної інфраструктури. Навпаки, ми маємо їх примножувати. З наступного року ми маємо вести жваву інфраструктурну розбудову в нашому об’єднанні. Те, що ми маємо, потребує модернізації, добудови або взагалі запровадження чогось нового.

– Чи не боїтеся ви розчарувати мешканців громад-суб’єктів об’єднання, які логічно прагнутимуть у себе мати таку саму якість життя, якої вже досягнула Буча?
– У всьому треба мати здоровий підхід, і, в першу чергу, до себе. Крок за кроком ми маємо обов’язково досягати результатів і якості. Хочу твердо запевнити всіх читачів «Бучанських новин», що розчарування від об’єднавчого процесу бути не може. Громадяни можуть помилитися на виборах, можуть схибити. Але збагнувши свою помилку, обов’язково оберуть ту якість, яка буде служити саме їм. Сам механізм, сама модель об’єднання виходить з чітких повноважень і просто зобов’язана народити якісні зміни на краще. Якщо за цих важких, складних умов ми не зробимо якісну реформу і не досягнемо об’єднання територіальних громад з чітким баченням перспектив свого розвитку, то Україна не матиме майбутнього. Бо система управління з чітким вертикальним підпорядкуванням віджила себе і просто не може далі існувати. В чому вихід? Просто передати ресурси в ті сільські ради, які не готові сприйняти ці повноваження, – це неправильно. Правильним буде тільки об’єднатися.

– Чи можуть інші населені пункти ще увійти до Бучанської об’єднаної територіальної громади?
– Це буде складно зробити, бо спливають строки. Нагадаю, що ми вийшли з пропозицією об’єднання до громад селищ Ворзель, Немішаєве, Клавдієве, села Мироцьке. Клавдіївська громада висловила бажання об’єднатися, але норма закону не дозволяє цього зробити, якщо немає спільної межі. Тому маємо надію, що ворзельська, немішаївська і мироцька громади проаналізують ситуацію, і, врешті-решт, визначаться. Бажання мешканців мені відоме – вони хочуть об’єднатися з Бучею. Але амбіції певної частини місцевого депутатського корпусу та голів не дає можливості здійснитися їхньому бажанню. Тримаючись за крісло, не думаючи про майбутнє територіальної громади, мої колеги-мери тим самим гальмують подальший розвиток своїх населених пунктів. Як результат, обмеженість фінансового ресурсу, труднощі з наданням якісних послуг. Кожна громада може мріяти про створення економічних зон, розвиток курортів тощо, і це може стати реальністю тільки в рамках потужної об’єднаної громади.

– Що вас надихає на реалізацію реформи?
Я – оптиміст. Більше того, прагматик. Провівши аналіз і дивлячись у завтрашній день, можу сказати одне – помилки у результатах реформи не може бути. Треба впевнено дивитися у завтрашній день, служити своїм громадам, зміцнювати місцеве самоврядування, а відтак – саму державу. Бо держава має опиратися на сильне місцеве самоврядування, сильну громаду. Одним словом, досягнувши хорошої якості, ми матимемо впевненість в завтрашньому дні нашої об’єднаної територіальної громади…

Читайте також: СПІЛЬНИЙ ЯКІСНИЙ РОЗВИТОК
Напередодні Дня Незалежності України та у день святкування Преображення Господнього (Спаса) здійснилася журналістська поїздка селами об’єднаної територіальної громади з центром у Бучі. Ми поцікавилися життям місцевих громад, які нещодавно ввійшли у добровільне об’єднання. Ось, що кажуть чиновники мешканці.




Сергій КУЛІДА, Микола ДЕМ’ЯНОВ


.
Назад 1 2 Дальше
Микола ДЕМ’ЯНОВ, фото автора 
газета: "Бучанські новини" №33-34 від 21 серпня 2015 року
обєднання громад Федорук Анатолій Петрович
  17
 QR-код адреса статьи
 Інші новини по темі:
13 серпня: Прийнято рішення про створення двох об’єднаних громад – Бучанської та  Гостомельської

13 серпня: Прийнято рішення про створення двох об’єднаних громад – Бучанської та Гостомельської

Бучанські новини
Гостомель: Про добровільне об’єднання територіальних громад

Гостомель: Про добровільне об’єднання територіальних громад

Буча та регіон
Питання об'єднання територіальних громад (+опитування)

Питання об'єднання територіальних громад (+опитування)

Буча та регіон
Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Буча та регіон
Децентралізація заради розвитку

Децентралізація заради розвитку

Суспільство
Верховна Рада прийняла перший із низки законопроектів реформи місцевого самоврядування

Верховна Рада прийняла перший із низки законопроектів реформи місцевого самоврядування

законодавтство
Інтерв`ю з бучанським міським головою Анатоліем Федоруком

Інтерв`ю з бучанським міським головою Анатоліем Федоруком

Бучанські новини
Анатолій Федорук:

Анатолій Федорук: "Зміни до Конституції потрібні.."

Бучанські новини
Віра Ульянченко :

Віра Ульянченко : "Мені подобається Буча"

Бучанські новини
25 лютого Радіо “Культура” : слухайте інтерв’ю з Бучанським міським головою Анатолієм Федоруком

25 лютого Радіо “Культура” : слухайте інтерв’ю з Бучанським міським головою Анатолієм Федоруком

Бучанські новини
Коментарів: 0
Додати коментар
Інформація
Коментувати новини на сайті можна тільки протягом 370 з дня публікації.