Серед учасників – міський голова Анатолій ФЕДОРУК, секретар ради Василь ОЛЕКСЮК, керівники структурних підрозділів міськвиконкому, начальники управлінь, директори шкіл та підприємств, завідувачі дошкільних навчальних закладів, депутати та їхні помічники, голови батьківських комітетів, громадські активісти, журналісти. Основним доповідачем був Олег ЦИМБАЛ, начальник відділу освіти. Збори вела Лариса МАТЮШЕНКО, заступник міського голови з соціально-гуманітарних питань, яка одразу наголосила, що це – перший з циклу тематичних круглих столів, за яким в подальшому відбудуться подібні зустрічі за напрямками.
Широке представництво

Значні досягнення
Передаючи слово для доповіді Олегу ЦИМБАЛУ, начальнику міського відділу освіти, очільниця гуманітарного напрямку відразу зауважила, що освіта в Бучі має значні досягнення в порівнянні з іншими містами і селищами не тільки нашого регіону, але й області. Про це свідчить постійна увага з боку департаменту освіти Київської обласної державної адміністрації, численні візити для ознайомлення з нашим досвідом. Показовими є також темпи введення в експлуатацію дошкільних навчальних закладів – два дитсадочки за останніх чотири роки.
Динаміка розвитку освіти в Бучі
Доповідь начальника відділу освіти була побудована на інформації, починаючи з 2007 року, щоб наочно показати динаміку розвитку освітньої галузі в Бучі. Основний інтерес був сфокусований на наступному – мережа освітніх закладів, мікрорайони, фінансування, результати роботи, земельні ділянки тощо. Доповідь гарно ілюструвалася презентацією на екрані. Для більш детального ознайомлення зі статистичним матеріалом доповіді відвідайте офіційний сайт Бучанського міського відділу освіти (www.bucha-osvita.pp.ua). Дані акуратно подані на 45 таблицях слайд-шоу.



Освітня система в місті

Кількість дітей дошкільного віку – 3423, з них 1867 дитини охоплені освітою в ДНЗ. В цій сфері – найболючіша проблема міста, тому що черга в ДНЗ складає 2400 малюків. Відповідно до генерального плану міста, зарезервовано 12 земельних ділянок для побудови нових ДНЗ. Відкритим залишається питання стосовно наявності державних коштів та строків будівництва. Хоча Буча – єдине місто в області, яке цього року відкрило новий дитсадок. Це – ДНЗ «Яблунька».



Стосовно шкіл, то вони охоплюють навчанням 4174 учні в 148 класах. В період 2011-2014 років були додатково обладнані приміщення для розміщення 48 класів. Цього року були влаштовані в школи всі 175 дітей-переселенців з АР Крим та сходу країни. Проте цей показник – плаваючий, в зв’язку з міграційними процесами. Цього року до двадцяти перших класів прийняли 551 дитину. В Бучі, поряд з сімома регіонами Київської області, існує проблема – 707 учнів ЗОШ №1 та №4 мусять навчатися в другу зміну.
Ще одне актуальне питання – це діти, які не проживають в місті, але займаються в мережі бучанських навчальних закладів. Всього в садочках таких дітей – 57, а в школах – 422. Частково це діти працівників бюджетної сфери – вихователі, вчителі, медпрацівники, діти-переселенці та ті, що доучуються в школі-інтернаті. Крім того, ст. 60 Закону України про освіту каже, що пріоритет вибору освітнього закладу залишається за батьками. Такі діти становлять 1.5 відсотка. Також, 222 бучанських дітей в віці 6-16 років навчаються в інших регіонах.
Фінансування
Далі Олег Іванович торкнувся одного з найважливіших напрямків – фінансування. Цього року загальний бюджет освітньої галузі в місті становить 47 635 000 грн. Державне фіксовано фінансує в обсязі 37 млн. з огляду на кількість дітей. Проте утримання дітей в кожній громаді відрізняється, і місцевий бюджет має пайову участь у фінансуванні освітніх закладів. Тому міська рада Буча дофінансовує 11 млн. 908 тис. грн. Це охоплює заробітну плату (76.78%), енергоносії (14.36%), харчування (майже 7%), інші витрати (майже 2%).
Капітальний ремонт
За останні сім років на ремонтні роботи (капітальні і поточні) в закладах освіти витрачено майже 50 млн. гривень з міського бюджету. Левова частка цих коштів була вкладена в будівництво двох нових дитсадочків – 30 мільйонів гривень. Також пройшла реконструкція і капітальний ремонт ДНЗ «Сонячний» і «Козачок», ЗОШ №3 та №4, а також решта шкіл, де зроблений внутрішній поточний ремонт. В планах – реконструкція ДНЗ «Горобинка» та НВК «Берізка». Найбільш загальний напрямок ремонту стосувався енергозбереження: утеплення приміщень, заміни вікон і дверей. В закладах освіти працюють благодійні, батьківські кошти. Цього року позабюджетні, спонсорські надходження по садочкам становили 568 тис. 843 гривні. По школам такі надходження склали 501 тисячу 73 гривні.



Матеріальна база освіти
Оновлення та поповнення матеріальної бази ДНЗ – це технологічне обладнання, спортивні майданчики, іграшки, дитячі меблі. В ЗНЗ – оновлення шкільних та учнівських меблів, побудовані три спортивні майданчики з синтетичним покриттям, закінчується виготовлення проектно-кошторисної документації такого майданчика в ЗОШ №1. Освітні заклади Бучі на 100 відсотків забезпечені комп’ютерною технікою. Всі вони підключені до мережі Інтернет та мають свої вебсайти, де розміщена повна інформація про заклад та його роботу.
Утримання однієї дитини
Динаміка утримання однієї дитини в освітній закладах міста. Існують загальнодержавні показники, обласній показник і показники міста Буча. По ДНЗ загальнодержавна норма – 9038 грн. на дитину. Обласний показник – 8801 грн. В Бучі цей показник сягає 9999 грн. Така відмінність пояснюється тим, що у нас харчування в ДНЗ становить в середньому 19 гривень на дитину. В бучанських ЗНЗ утримання однієї дитини становить 7791 грн. при загальнодержавному стандарті 8426 гривень. В 2014 році з коштів міського бюджету до харчування дітей було залучено 3 млн. 286 тис. 908 грн. Ця сума розподіляється на харчування дітей в дитсадках та дітей 1-4 класів, які не мають чорнобильських пільг. Харчування решти дітей здійснюється за рахунок чорнобильського фонду Міністерства соціальної політики.
Батьківські фонди
Стосовно використання батьківських фондів, в кожному ДНЗ та ЗНЗ зареєстровані благодійні фонди, працюють наглядові ради. Керівники освітніх закладів та директори благодійних фондів пройшли відповідне навчання. Весь контроль за збором та використанням батьківських коштів зараз знаходиться в руках самих батьків.
Соціальне забезпечення працівників освіти
В рамках соціального забезпечення працівників освіти було виділено 16 службових квартир, 18 земельних ділянок, 4 педагога побудували квартири за «Програмою 50 на 50». Міська рада виділила для освітян три квартири, прилаштовані під гуртожитки. В них зараз проживають 26 молодих спеціалістів. На сьогоднішній день є близько 300 заяв педагогів, які хочуть приймати участь в «Програмі 50 на 50».
Якість роботи

Перспективи розбудови
Щодо планів і перспектив – то це будівництво школи №6 в межах вулиці Б.Хмельницького і Вишневої. Вже виготовлена проектно-кошторисна документація. Також пройдена експертиза та виготовлена проектно-кошторисна документація на розбудову, реконструкцію та добудову ЗОШ №2. Поруч з цією школою ведеться, правда, поки призупинене, будівництво спортивного комплексу. Є вся документація по ЗОШ №5 на утеплення та заміну покрівлі. Майже закінчена документація по будівництву стадіону ЗОШ №1 та добудові цієї школи.
Спочатку стан справ – потім перспективи
Загальне обговорення почалося з зауваження представниці комітету виборців, про те, що необхідно зосередитися більше на перспективах розвитку освіти, а не на звіті. На що міський голова Анатолій ФЕДОРУК слушно зауважив, що неможливо говорити про перспективи, не зваживши спочатку сьогодення, існуючу ситуацію. Загалом він позитивно оцінив презентацію про сьогоднішній стан освіти в Бучі та нагадав присутнім, що підхід до розвитку освіти в Бучі, починаючи з 2008 року, був завжди системним. Саме тоді місто прийняло в комунальну власність від міста Ірпінь освітні заклади, і був утворений відділ освіти. Тоді була також схвалена програма перспективного розвитку освіти до 2014 року включно. Міська влада, відділ освіти, профільна комісія міської ради працює зараз над стратегією розвитку на наступні 5-6 років. Тому конче необхідно розглянути зроблене і намітити, виходячи з реальних можливостей, перспективи, зміцнення і розвиток матеріально-технічної бази і мережі закладів.
Що робиться і як фінансується
Далі міський голова детально розповів про конкретні заходи щодо поліпшення фізичних умов навчальних закладів, про підходи, закономірності, міркування якості. Було наголошено, що всі рішення приймалися владою після обговорення з педагогами міста. Також Анатолій Петрович змалював розлогу картину державного фінансування та власних коштів і ресурсів територіальної громади стосовно освітньої галузі в Бучі та пов’язані з цим проблеми. В зв’язку з цим він особливо зупинився на обставинах, правових колізіях та джерелах фінансування, пов’язаних з будівництвом в Бучі нової школи на 900 місць (а це 100 млн. гривень разом з обладнанням). На другому місці мова йде про капітальну добудову ЗОШ №1 та СЗОШ №5. В останній планується збільшення кількості навчальних класів до 14-22, побудова нової спортивної зали та нового харчоблоку. Разом з Гуманітарним інститутом узгоджується будівництво приватної школи на їхній території.
Загалом, були окреслені проблеми та намічені шляхи їхнього вирішення, а головне – проаналізовані джерела наповнення коштами. Це і тендер, це і пайова участь тощо. Особливе питання стосується іногородніх учнів (422 в ЗНЗ та 75 - в ДНЗ), за яких міський бюджет недоотримав мільйони гривень в порядку компенсації.
Запитання від громадськості
Світлана ОСТАПА,
депутат від виборчого округу №5, поцікавилася, який річний бюджет міста та бюджет розвитку, і чи можливо певну частину міського бюджету спрямувати на будівництво нової школи. Друге її запитання стосувалося використання пайової участі, а третє – про шляхи розвантаження перенасичених шкіл в центрі міста. Анатолій ФЕДОРУК пояснив, що просто неможливо перенаправляти статті річного міського бюджету (142 млн. грн.) на інші статті. В 2015 році може з’явитися можливість отримати європейський грант.
Любов КУЧЕРЕНКО,
представник КВУ, поцікавилася, коли будуть відомі дані про кількість майбутніх першокласників і чи вистачить шкільних потужностей, а конкретно в школі №5, для всіх. Відповідаючи їй, Лариса МАТЮШЕНКО запевнила, що жодна дитина не залишиться без школи, а дані про кількість майбутній першокласників будуть точно відомі в березні.
Лариса ФЕДОРУК,
член депутатської комісії з освіти, закликала дотримуватися територіального принципу навчання дітей в школі, щоб гімназія та ЗОШ №5 теж мали свою територію обслуговування. А іногородній приймати при наявності вільних місць.
Олександра ПРОЛЯК,
представниця батьківського комітету 4-ої школи, стурбована тим, в який дитсадок підуть діти нових жителів Бучі з «Новатора», будинків «Київміськбуду», будинків біля заправки «Шелл» та біля «Кампи». Адже в порівнянні з минулими 4-ма роками черга збільшилася вдвічі. Також перші класи дуже ущільнені. Анатолій ФЕДОРУК пояснив, що забудова в Бучі ведеться комплексно, з благоустроєм. А діти будуть отримувати освіту в садочках та школах, які розвиваються під пильною увагою міської влади.
Сергій ПУШКІН,
голова батьківського комітету школи №1, стурбований станом підлог в школі, зростанням завантаженості шкіл в зв’язку зі зростанням населення міста, високим бетонним парканом поруч. Інша представниця цієї школи поцікавилася, чому не опікується обладнанням спортивного майданчика той спонсор, який обіцяв це зробити. Відповідь: жодна фізична особа не перерахувала кошти міській раді чи відділу освіти на ці роботи.
Ольга ПРОДАН,
представниця КВУ, поділилася інформацією про існуючий досвід організації міні-закладів освіти за рахунок місцевих коштів в пристосованих комунальних приміщеннях і запропонувала застосувати цей досвід в Бучі. Анатолій ФЕДОРУК пояснив, що таке можливо в сільських місцевостях, де школи знаходяться в стадії закриття і мають зайві приміщення. В таких населених пунктах дають дозвіл на реконструкцію та влаштування в таких приміщеннях дитячих садочків. А існування міні-садочків на 15-20 місць часто буває пов’язане з порушенням санітарних норм, передбачених Міністерством освіти. В Бучі ж просто немає зайвих приміщень, а купити немає коштів.
Інна РЄЗНІКОВА,
голова ради гімназії, закликала до спільного виступу мерів міст України на державному рівні – заради уникнення небажаних наслідків стрімкого розвитку будівництва. Відповідь: це питання буде обов’язково розглядатися в Асоціації міст України, тому що це спільна проблема.
Олена ЛУКІНА,
матір учня, поділилася про досвід самоорганізації батьків для ремонту підлог та заміни опалення в школах Харкова.
Анатолій ФЕДОРУК,
міський голова, підсумував обговорення і наголосив на відповідальності кожного за свою справу. Розумні рішення народжуються не в емоціях, але в аналізі та порівняльному розгляді ситуації. Лише тоді можна прийняти виважене рішення. А вирішення ситуації надмірної наповненості одних шкіл і недостатньої завантаженості інших залежить від нас самих. Всі пропозиції, які прозвучали, навіть такі, які, на перший погляд, видаються зараз неймовірними, занотовані. Тому що вони можуть послужити підказками для реального вирішення проблем. Зараз з ірпінською владою розглядається питання стосовно використання приміщення учкомбінату в мікрорайоні Яблунька, де колись працювала восьмирічна школа. Також ведеться спільне обговорення «Програми 50 на 50», яка обов’язково буде реалізовуватися у нас з наступного року. Пам’ятаймо, що рік 2015 проголошений в Бучі роком освіти.
І насамкінець…
На диво, під час круглого столу зовсім не подавали голосу директори шкіл та завідуючі дошкільних закладів . Може, не знали, що додати до дискусії? Самі ж працівники відділу освіти вже наступного дня дали таке пояснення на своєму сайті: «Всі бажаючі мали змогу задати питання, котрі їх цікавили, більшість з яких були адміністративного характеру». Та невже?
Навпаки, склалося стійке враження, що упродовж усього круглого столу пульсувала одна думка: «Як зробити краще?»
Більшу зацікавленість тематикою круглого столу виявили представники батьківських комітетів. Не поділилася своїм баченням й представниця народного депутата Ярослава Москаленка. Хоча вже сама присутність представника такого рангу вселяє велику надію, що освітянська проблематика нашого міста, а також інших міст країни, буде почута (розглянута!?) на державному рівні. Адже існують такі питання, які можуть бути вирішені тільки на рівні Верховної Ради та Уряду.
А тим часом, з обойми обговорення «випали», наприклад, такі питання, як харчування в навчальних закладах, демографічні прогнози щодо народонаселення Бучі, можливості та межі віддаленого навчання, використання електронних підручників, покращання умов для навчання дітей з обмеженими можливостями та педагогічно занедбаних учнів, заходи з оздоровлення дітей протягом року, оптимізація управління приміщеннями навчальних закладів, пристосування до цілей освіти об’єктів комунальної власності, режим сприяння розвитку приватних міні-садочків, інших приватних освітніх закладів тощо.
Зрозуміло, що обмеження часу диктує свої умови. Проте на подібних представницьких форумах в майбутньому варто підійти до дискусій більш комплексно, а також залучати співдоповідачів за напрямками, фахівців-науковців, практиків-менеджерів, прагматично мислячих людей і громадських опонентів. Центральне слово в назві круглого столу – це «перспективи». Тож хочеться отримати відповіді на запитання: «Що постановили, які шляхи вирішення, які рекомендації?»
Більше інфографіки на сайті відділу освіти Бучанської міської ради: www.bucha-osvita.pp.ua
.