Про роботу спілки та захист бучанців – розповідає голова громадської організації В’ячеслав Потапов.

- Дуже хочеться, щоб у нашому місті стало менше недобросовісних бізнесменів, які реалізують не якісну продукцію і наживаються за рахунок чиїхось невдач, матеріальних втрат.
Наша мета – проводити перевірки та допомагати споживачам, відповідно до законодавства України, відстояти й захистити свої права. Якщо є скарга чи порушення прав споживачів, чи дуже значні порушення, то ми, як громадська організація діємо відповідно до ст. 25 Закону України «Про захист прав споживачів». Тобто, направляємо інформацію до головного Управління захисту прав споживачів та у відповідні структури – СЕС, прокуратуру, правоохоронні органи, податкову службу, органи місцевої влади, які здійснюють перевірку та виносять свої постанови і рішення.
- Цій роботі десь навчалися?
- Я проходив відповідне стажування в КМРОВГО Союз споживачів України СЗПС Солом’янського р-ну міста Києва. Добре знаю законодавство, особливо що стосується захисту прав споживачів. Також наша Спілка постійно співпрацює з Київським обласним Управлінням захисту прав споживачів – надаємо та отримаємо інформацією. Тому знаємо, як бути на сторожі інтересів та решти громадян міста Бучі.
- З якими проблемами до вас звертаються бучанці та як їх вирішуєте?
- Наприклад, нещодавно ми допомогли жительці Бучі пані Людмилі. У її помешканні одна із фірм встановила неякісні металопластикові вікна, які не відповідали вимогам якості. Зокрема, було порушено герметичність і з усіх щілин «гуляв» вітер. На зауваження жінки і вимоги усунути недоліки – суб’єкт підприємницької діяльності С. не відреагував, хоча гроші у повному обсязі були сплачені.
Після цього нам довелося зробити до них декілька візитів та пояснити права і обов’язки сторін, розказати про відповідальність за порушення ЗУ «Про захист прав споживачів». Тоді все владналося: недоліки швидко усунули і склопакет у помешканні бучанки замінили.
- Чи часто місцеві підприємці порушують права громадян?
- Знаєте, іноді складається враження, що підприємці Бучі займаються чим хочуть і роблять усе, що їм заманеться. Лише одинці з них дотримуються Закону України «Про захист прав споживачів».
Зокрема, нині багато жителів скаржаться на наші супермаркети, продуктові магазини. Взагалі, торгівельний сектор має значні недоліки у роботі. Особливо, якщо мова йде про продовольчі товари, а саме продукція термін придатності якої минув, продукція без документів та маркування.
- Якими основними правилами повинен керуватися споживач, щоб не бути ошуканим?
- Насамперед, відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» - ст. 6 п. 2, на вимогу покупця продавець зобов’язаний надати документ, який засвідчує якість та безпеку реалізованої продукції.
Майже вся електронна техніка обов’язково підлягає сертифікації.
Якщо мова йде про ринки, продуктові магазини, то на всю продукцію тваринного походження повинні бути ветеринарні посвідчення. А на ввезені за кордону фрукти – карантинні сертифікати (раджу поцікавитися ними у продавця). Також завжди потрібно звертати увагу на маркування товару (дату виготовлення, номер партії достовірна інформація про походження даного товару)
Стосовно одягу, то на цю групу товарів повинні бути санітарно-гігієнічні висновки, що засвідчують безпеку продукції, а також чітко вказаний склад тканини, а щодо дитячого одягу та взуття сертифікати відповідності.
Та чи завжди цих правил дотримуються на практиці? Думаю, що більшість бучанців дасть негативну відповідь. Тож, нам є чим займатися і є кого захищати в Бучі.
- Що робити, якщо якість викликає сумніви?
- Краще таку продукцію не купувати – і кошти збережете, і здоров’ю не зашкодите. Крім того, якщо на товар не має документів, це означає, що він був завезений нелегально. І що приховано під заманливим виглядом – достеменно не відомо.
- Як можна обміняти товар продавцеві?
- Це право гарантоване ст. 9. Закону України «Про захист прав споживачів». Але для реалізації цього потрібно виконати низку вимог.
Зокрема, право обміняти товар зберігається протягом 14 днів від дати його придбання (що зазначено в товарному чеку). Якщо товар не підійшов за кольором, фасоном, розмірами чи з інших причин і не використовувався по призначенню, зі збереженою упаковкою і не має дефектів (якщо мова йде про техніку і та ін.).
Для обміну товару споживач має звернутися у магазин або іншу торгову точку, в якій придбав річ. Із собою потрібно мати паспорт. Швидше за все у магазині запропонують написати заяву на обмін товару. Це не повинно викликати обурення – дана процедура є стандартною.
Прийнявши назад товар, магазин має право повернути споживачу гроші, якщо нема аналогічного товару протягом семи днів. Якщо гроші не повертають відразу – вимагайте виписати накладну, яка підтверджуватиме, що ви дійсно повернули товар.
Варто зазначити, що магазин може відмовити споживачу обміну товару, якщо такий включений до списку товарів, які не підлягають поверненню (наприклад, ліки).
- За якою адресою можна звернутися, щоб отримати вашу допомогу?
- Якщо в когось з бучанців виникли проблеми з порушенням їхніх споживчих прав, то нехай звертаються – радо їм допоможемо і проконсультуємо. Так, за адресою м. Буча, вул. Шевченка, 25 знаходиться секретар, який прийме скаргу чи заяву. Обов’язкова умова – громадянин повинен зберегти і пред’явити чек або укладений договір.
Наш телефон: 98-3-62.