Довідка
З початку століття відбулося три міжнародні конкурси-фестивалі «Вчитель музики ХХІ століття» імені видатного музиканта та просвітителя Д.Б. Кабалевського. Ідея проведення належить його учню Е. Б. Абдулліну. Перший конкурс (2000 р.) відразу спричинив широкий суспільний резонанс. Другий і третій конкурси (2002, 2004 рр.) проводилися на базі Московської державної консерваторії під патронатом Уряду Москви. Конкурс «Вчитель музики ХХІ століття» імені Д.Б. Кабалевського отримав найвищу оцінку Секретаріату ISME на Конгресі в Малайзії.
Завдання конкурсу – виявляти та підтримувати талановитих учителів музики, студентів вузів Росії та зарубіжжя, демонструвати запропоновані ними нові ідеї, методи музичного навчання та виховання тощо.
З початку століття відбулося три міжнародні конкурси-фестивалі «Вчитель музики ХХІ століття» імені видатного музиканта та просвітителя Д.Б. Кабалевського. Ідея проведення належить його учню Е. Б. Абдулліну. Перший конкурс (2000 р.) відразу спричинив широкий суспільний резонанс. Другий і третій конкурси (2002, 2004 рр.) проводилися на базі Московської державної консерваторії під патронатом Уряду Москви. Конкурс «Вчитель музики ХХІ століття» імені Д.Б. Кабалевського отримав найвищу оцінку Секретаріату ISME на Конгресі в Малайзії.
Завдання конкурсу – виявляти та підтримувати талановитих учителів музики, студентів вузів Росії та зарубіжжя, демонструвати запропоновані ними нові ідеї, методи музичного навчання та виховання тощо.
З 12 по 16 жовтня в Магнітогорську (Росія) проходив ІV Міжнародний музичний конкурс імені видатного композитора Д. Кабалевського «Вчитель музики ХХІ століття». У ньому брала участь педагог із Бучі, гордість міста (переможниця конкурсу «Вчитель року-2009» у номінації «Музика») – Надія НОВИКОВА.
Вміти навчити – талант, який дається від Бога. І Надія Валентинівна володіє ним вповні. Не минуло й року після всеукраїнського визнання, коли талановитого вчителя високо оцінили за кордоном. Вона привезла до рідного міста відразу дві нагороди: перше місце, як найкращий іноземний учитель, та третє місце – у номінації «Урок музики під керівництвом учителя». Журі було вражене професіоналізмом, чарівністю та щирістю нашої молодої викладачки.
Як і в попередні роки, перші два місця зайняли педагоги з Москви. Хоча загалом у цьому конкурсі беруть участь представники з Югославії, Болгарії, різних областей Росії, Румунії, Киргистану та ін.
У якості нагороди, лауреатам конкурсу вручали цінні подарунки – тарелі зі сплаву коштовних металів, прикрашені гравіюванням, їх виготовили місцеві майстри з нагоди конкурсу.
За умовами конкурсу учасникам необхідно було показати вокальні та диригентські здібності, представити свою країну, аби відчувався її національний колорит. Наша землячка показала глядачам невеличке шоу, застосувавши свої неабиякі організаторські та педагогічні здібності. Надія Валентинівна була капітаном корабля, а учні – членами команди, яка здійснювала подорож країнами світу на кораблі, який відплив з України. Екіпаж здійснив мандрівку до Америки, Японії, Росії (діти виконували національну музику і пісні цих країн) і знову повернувся на Батьківщину.
Бучанський педагог навчила співати російських учнів українською мовою народну пісню «Щедрик». Наприкінці виступу кожна дитина, висловивши побажання щастя і миру дітям світу, відірвала від свого вінка квіточку і приклеїла її до великого глобуса.
Глядачі та журі аплодували Надії Новиковій стоячи.
Допомагала готувати конкурсний відкритий урок завідувач методичним кабінетом Бучанського відділу освіти Олена Лук’яненко.
Насамкінець хочу відзначити, що завдяки розумним і талановитим людям ми маємо значні здобутки на освітянській ниві, і навіть за кордоном знають, що є місто Буча – молоде й талановите, як і його жителі.
Ми попросили Надію Новикову розповісти читачам «БН» про свої враження від конкурсу та поїздки в цілому.
- Надіє Валентинівно, розкажіть про цей конкурс, в яких умовах він проходив?
- Це дуже цікавий захід. Конкурс відбувався у великій залі консерваторії, куди кожен бажаючий мав вільний доступ. До речі, в якості гостей були запрошені син і донька Д.Кабалевського. Усі учасники змагалися у двох номінаціях – «Урок музики під керівництвом студента» та «Урок музики під керівництвом учителя», а переможець російського конкурсу «Вчитель року-2008» у номінації «Музика» проводив для нас майстер-клас.
- Що Вам сподобалося в місті Магнітогорську, де Ви були?
- Мене вразило те, що Магнітогорськ - звичайний районний центр, - має оперний та драматичний театри, цирк, декілька кінотеатрів, консерваторію, при якій діють дитячий садочок музичного спрямування, ліцей, коледж. Значна увага приділяється культурному та естетичному вихованню дітей. У музикантів Магнітогорська дуже високий рівень виконавської культури. Вважаю, що і нам потрібно переймати такий позитивний досвід.
- Не було дещо упередженого ставлення, через те що ви приїхали з України?
- Ні! Навпаки, мене дуже гарно і привітно зустріли, турбувалися про те, аби мої умови перебування там були комфортними. Всі, з ким я спілкувалася, дуже щирі та добрі люди. Вважаю, що всі ті розмови, ніби росіяни до нас вороже ставляться, – надумані й не мають під собою ніякого підґрунтя. Хочу відмітити, що в Магнітогорську живуть вихідці з України, які пам’ятають свою мову, історію, культуру.
- Що з отриманого досвіду варто реалізувати та застосовувати у себе?
- Конкурсанти з Росії керуються у своїй діяльності класичними традиціями радянської педагогіки, закладеними Д. Кабалевським: демонстрація музичних творів для співу і слухання педагогом, спів у супроводі інструмента. Це те, від чого ми зараз відходимо, використовуючи аудіозаписи та фонограми.
- Ви брали участь і у всеукраїнському, і в міжнародному конкурсі. Який сподобався більше?
- Їх складно порівняти, бо етапи і завдання були різними. Якщо на всеукраїнському конкурсі завдання були й теоретичного, і практичного плану, то на міжнародному – учасники показували тільки урок, який був заздалегідь підготовлений. Вдома були більш екстремальні конкурсні умови, адже ніхто не знав, чого чекати і що саме від них вимагатимуть. У Росії ж, навпаки, я була абсолютно спокійна і зовсім не хвилювалася. Проте точно можу сказати, що обидва конкурси були цікавими та яскравими.
- А щодо людського спілкування?
- Більше друзів, тісні стосунки з’явилися все ж таки на Батьківщині. Може, тому що всеукраїнський конкурс був тривалішим і ми з конкурсантами більше часу проводили разом. Хоча в Росії атмосфера також була доброзичливою і теплою. Ми з колегами обмінялися телефонами, і, сподіваюся, будемо підтримувати дружні стосунки у майбутньому.