– Ігоре Степановичу, як ви оцінюєте це рішення облради? На скільки воно правомірне?
- Давайте почнемо з законності. У вітчизняному виборчому законодавстві питання проведення позачергових (перших) виборів для населених пунктів, які у міжвиборчий період змінили свій статус, адміністративно-територіальні межі тощо, чітко не врегульовано. Для Бучі у статусі міста це фактично перші вибори, але призначатися вони мали б ще в 2006 році, після прийняття Постанови Верховної Ради України «Про віднесення селища міського типу Буча Ірпінської міської ради Київської області до категорії міст обласного значення» від 9 лютого 2006 року. В законодавстві, на жаль, не прописано: хто і коли точно мав приймати рішення про перевибори в Бучі. Є розбіжності в Законі України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Частина 6 статті 14 говорить про те, що перші місцеві вибори призначаються відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською або Севастопольською міською радою, якщо інше не передбачено законом, а частиною 1 статті 81 – про те, що перші місцеві вибори призначаються відповідно Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською радою.
На думку депутатів Київської обласної ради, в Бучі в зв’язку зі зміною статусу повинні пройти перші вибори міської ради та міського голови, хоча в ч.1 ст. 50 Законі України «Про статус депутатів місцевих рад» чітко зазначено, що статус депутата місцевої ради змінюється відповідно до зміни статусу ради, до якої його обрано, у зв’язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої відповідної території. А щодо Ірпінської міської ради, в якої змінилися адміністративно-територіальні межі, чомусь рішення про перші вибори не прийнято. Це, на мій погляд, якийсь вибірковий підхід або чисто політичне рішення. Мабуть, це пов’язано з тим, що більшість як в Ірпінській міські так і в Київській обласній радах належить одній політичній силі – БЮТу. А в Бучанській міській раді більшість не належить такій політичній силі.
Щодо моєї оцінки, то особисто мене перевибори не лякають, якщо вони, звичайно, законні. Але стовідсоткової впевненості, що це саме так, у мене немає, тому думаю суд дасть відповідь на це питання.
- Чому саме зараз було прийняте таке рішення облрадою?
- Взагалі всіма державними органами влади та місцевого самоврядування в Україні, в тому числі і Київською облрадою і Київською облдержадміністрацією, визнана Бучанська міська рада. Тим самим підтверджена її легітимність. Це видно і по офіційній реєстрації Бучанської міської ради в органах реєстрації, статистики та ін. Також Президентом, Верховною Радою України, міністерствами і відомствами, судовими органами та органами місцевого самоврядування. Це чітко простежується в реєстраційних документах, нормативно-правових актах, офіційному листуванні тощо.
На мою думку, після позачергових парламентських виборів деякі політичні сили захотіли закріпитися в усіх місцевих радах. А стабільність і розвиток в Бучі комусь став кісткою в горлі. Спробували вже провести перевибори в столиці. Але, як бачите, спроба була невдалою. Передбачити наслідки перевиборів в Бучі, я думаю, також не вдасться. Народу щорічні вибори вже набридли.
– Як відреагувала Бучанська міська рада на рішення про перевибори? Чи буде вона захищати честь мундира?
– 26 травня 2008 року було скликано позачергову сесію міської ради, на якій прийнято рішення щодо оскарження дій облради та перевірки їх законності. Депутати вирішити звернутися з позовами до суду, зверненнями до прокуратури, Верховної Ради, Конституційного суду України та інших компетентних органів. Також, для з’ясування думки бучанців, вирішено було провести місцевий референдум.
- Ігоре Степановичу, чи зміниться життя мешканців Бучі, коли будуть проведені перші вибори до міської ради на пропорційній основі?
- Все залежить від того, кого оберуть. Але як показує досвід перших виборів до місцевих рад (крім селищних і сільських) на партійно-пропорційній основі, наразі майже в 70 населених пунктах України немає жодного депутата, який є мешканцем цих населених пунктів. Тобто виборці не знають до кого звертатися по допомогу в разі потреби. В Бучі всі депутати 2006 року обиралися за мажоритарною системою, тобто виборці голосували за конкретного кандидата, а не за партію. І тепер мають з кого спитати. Частина депутатів Ірпінської міської ради спробували 2006 року обратися і в Бучі, але як окремі кандидати не пройшли. Потрапили до Ірпінської міської ради за партійними списками.
На багатьох круглих столах, конференціях громадськості, сторінках ЗМІ неодноразово порушувалося питання щодо повернення до мажоритарної системи в невеличких містах та районних центрах. Додам, що в Верховній Раді України вже зареєстровано законопроект стосовно повернення проведення виборів до міських та районних рад за мажоритарною системою.
Постійні перевибори і боротьба за центральну владу призвела до нестабільності в державі, не хотілось би ще й такої нестабільності і в Бучі.