Система освіти сьогодні переживає етапи перетворення та реорганізування. Нові методики виховання та навчання набувають поширення в усьому світі. Про одну з таких методик роботи з дітьми, а саме, про Вальдорфську педагогіку, розповідає вчитель-інструктор Анатолій Русінов.
— Розкажіть, будь ласка, що це за система та які її головні принципи?
— Вальдорфська педагогіка відома в усьому світі як гуманістично орієнтована. Це визначення повністю відповідає її суті. Якщо ми проаналізуємо шкільні програми різних країн, то буде видно, що вони відповідають запитам політичного курсу Уряду і соціальної орієнтації суспільства.
Мелітаристська орієнтація породжує програму, в якій культивується ідеал людини з міцними м’язами, яка володіє гіпертрофованим відчуттям гордині та зверхністю над іншими, здатна пожертвувати усім задля втілення продикларованої ідеї.
Орієнтація на економічну потужність держави створює програму, в якій трудове виховання, “стаханівщина”, стає основою.
Ми спостерігаємо, як у нашу епоху електроніки, комп’ютерна освіта вводиться ледь не з пелюшок. Але при цього ігнорується те, що раня комп’ютеризація та інтелектуалізація пагубно діє на розвиток сфери почуттів і волі дитини.
Таким чином ми бачимо, що в цьому випадку шкільні програми ставлять за мету замовлення на підготовку “спеца” в тій чи іншій галузі, ігноруючи запити природи дитини, який, при цьому, в глибині душі відчуває приниження своєї людської гідності. Це призводить до агресивності. Тепер ми можемо розуміти причину зростання криміногенності.
Особливістю Вальдорфського підходу полягає в тому, що в ньому вивчають природу людини, починаючи з донародження й до зрілого віку. У результаті формується наука, що описує закономірності розвитку мислення, почуття та волі дитини по етапах її дорослішання. Ця ж наука дозволяє нам, дорослим, краще себе зрозуміти.
У рамках цієї статті можна лише коротко відзначити деякі елементи нашого методу. Так, у дошкільному віці ми використовуєму головну здатність дитини все наслідувати. Робимо в присутності дитини все те, чого прагнемо її навчити.
У молодшій школі ми використовуємо той факт, що сфери почуттів і волі в сутності дитини ще поєднані воєдино.
Ми не виконуємо ніяких замовлень, окрім запитів природи дитини. Головна та відповідальна задача — розкрити потенціал і талант, які кожна дитина приносить у цей світ. У наших дитсадках інтерєр, іграшки – виключно з натуральних матеріалів. Гама кольорів стін та штор підібрана відповідно до віку дітей. Казка також підбирається відповідно до віку. Театралізований хоровод, що кожного дня проігрується, заняття мистецтвом, рукоділлям, пальчикові ігри — усе це сприяє опосередкованому розвитку інтелекта, сфери почуттів та волі.
— Чи можна бачити наявність результатів застосування вашої педагогіки?
— Позитивність Вальдорфського методу очевидна вже в дитсадку — діти радують своєю відкритістю, креативністю, тактовністю. У випускному класі — це люди із сильним, незалежним мисленням, багатосторонньо розвинутими почуттями, твердою, але толерантною волею.
— Розкажіть трохи про історію виникнення системи!
— Започаткована в 1919 році, в Німеччині. На період правління фашистського режиму діяльність шкіл була припинена. Уже сьогодні Вальдорфська педагогічна система розповсюджена в декількох європейських країнах, зокрема, і в Україні.
Головна умова праці педагога в наших школах — необхідність переглянути свої принципи та погляди на світ. Перед тим, як надати можливість людині вчити діток згідно Вальдорфської системи, вона повинна виконати значну внутрішню роботу над собою та своїм світоглядом. Саме тому ця методика не поширюється швидко – для опанування її принципів необхідний час. Саме такою підготовкою ми займаємося на наших семінарах.
— Певно, окрім інтелектуального рівня ви плекаєте у своїх учнях ще й моральні засади?
— Так, безперечно! З використанням нашої системи формується унікальне середовище, в якому дітки зростають. Вони стають менш агресивними, більш емоціонально стійкими, що не може не позначитися на їх поведінці у дорослому житті. Вальдорфська педагогіка, як вище зазначено, визнана в більшості країн світу як найгуманніша, тому що вона відповідає прагненням дитини. До речі, навчання проходить без оцінювання дітей. Ми не ставимо оцінки!
— Як же це можливо?
— Це необхідно для того, щоб не травмувати дітей – не завищувати й не занижувати самооцінку. Діти емоційно вразливі, й незначна подія може нанести дуже велику шкоду психіці. Відсутність оцінювання знань створює умови рівноправ’я, відчуття рівності всіх дітей.
— До якого віку діти навчаються в школах Вальдорфської системи? Як вони вступають до ВНЗ, якщо не знають, що таке іспити, оцінки?
— Дітки навчаються у нас із 6 — 7-ми річного віку протягом 12 років. Як і в усіх навчальних закладах перед випуском вони складають державні іспити, з результатами яких потім вступають до ВНЗ. Хочу відмітити, що успішність наших випускників досить висока й вони без проблем поступають до вищих навчальних закладів.
— Де ж можна опанувати принципи Вальдорфської педагогіки?
— У місті Києві, за адресою проспект Миру, 10, з 29 жовтня починається трьохрічний семінар по підготовці вихователів та вчителів Вальдорфської педагогіки. Форма навчання – очно-заочна,. Бажаючим навчатися необхідно пройти співбесіду.
Вартість семінару — 100 грн у місяць.
Контактна інформація:
8 (066) 203-89-10 – Анатолій;
тел/факс: 8 (044) 292-00-71
тел.: 8 (044) 292-41-91
e-mail: kseminar

— Вальдорфська педагогіка відома в усьому світі як гуманістично орієнтована. Це визначення повністю відповідає її суті. Якщо ми проаналізуємо шкільні програми різних країн, то буде видно, що вони відповідають запитам політичного курсу Уряду і соціальної орієнтації суспільства.
Мелітаристська орієнтація породжує програму, в якій культивується ідеал людини з міцними м’язами, яка володіє гіпертрофованим відчуттям гордині та зверхністю над іншими, здатна пожертвувати усім задля втілення продикларованої ідеї.
Орієнтація на економічну потужність держави створює програму, в якій трудове виховання, “стаханівщина”, стає основою.
Ми спостерігаємо, як у нашу епоху електроніки, комп’ютерна освіта вводиться ледь не з пелюшок. Але при цього ігнорується те, що раня комп’ютеризація та інтелектуалізація пагубно діє на розвиток сфери почуттів і волі дитини.
Таким чином ми бачимо, що в цьому випадку шкільні програми ставлять за мету замовлення на підготовку “спеца” в тій чи іншій галузі, ігноруючи запити природи дитини, який, при цьому, в глибині душі відчуває приниження своєї людської гідності. Це призводить до агресивності. Тепер ми можемо розуміти причину зростання криміногенності.
Особливістю Вальдорфського підходу полягає в тому, що в ньому вивчають природу людини, починаючи з донародження й до зрілого віку. У результаті формується наука, що описує закономірності розвитку мислення, почуття та волі дитини по етапах її дорослішання. Ця ж наука дозволяє нам, дорослим, краще себе зрозуміти.
У рамках цієї статті можна лише коротко відзначити деякі елементи нашого методу. Так, у дошкільному віці ми використовуєму головну здатність дитини все наслідувати. Робимо в присутності дитини все те, чого прагнемо її навчити.
У молодшій школі ми використовуємо той факт, що сфери почуттів і волі в сутності дитини ще поєднані воєдино.
Ми не виконуємо ніяких замовлень, окрім запитів природи дитини. Головна та відповідальна задача — розкрити потенціал і талант, які кожна дитина приносить у цей світ. У наших дитсадках інтерєр, іграшки – виключно з натуральних матеріалів. Гама кольорів стін та штор підібрана відповідно до віку дітей. Казка також підбирається відповідно до віку. Театралізований хоровод, що кожного дня проігрується, заняття мистецтвом, рукоділлям, пальчикові ігри — усе це сприяє опосередкованому розвитку інтелекта, сфери почуттів та волі.
— Чи можна бачити наявність результатів застосування вашої педагогіки?
— Позитивність Вальдорфського методу очевидна вже в дитсадку — діти радують своєю відкритістю, креативністю, тактовністю. У випускному класі — це люди із сильним, незалежним мисленням, багатосторонньо розвинутими почуттями, твердою, але толерантною волею.
— Розкажіть трохи про історію виникнення системи!
— Започаткована в 1919 році, в Німеччині. На період правління фашистського режиму діяльність шкіл була припинена. Уже сьогодні Вальдорфська педагогічна система розповсюджена в декількох європейських країнах, зокрема, і в Україні.
Головна умова праці педагога в наших школах — необхідність переглянути свої принципи та погляди на світ. Перед тим, як надати можливість людині вчити діток згідно Вальдорфської системи, вона повинна виконати значну внутрішню роботу над собою та своїм світоглядом. Саме тому ця методика не поширюється швидко – для опанування її принципів необхідний час. Саме такою підготовкою ми займаємося на наших семінарах.
— Певно, окрім інтелектуального рівня ви плекаєте у своїх учнях ще й моральні засади?
— Так, безперечно! З використанням нашої системи формується унікальне середовище, в якому дітки зростають. Вони стають менш агресивними, більш емоціонально стійкими, що не може не позначитися на їх поведінці у дорослому житті. Вальдорфська педагогіка, як вище зазначено, визнана в більшості країн світу як найгуманніша, тому що вона відповідає прагненням дитини. До речі, навчання проходить без оцінювання дітей. Ми не ставимо оцінки!
— Як же це можливо?
— Це необхідно для того, щоб не травмувати дітей – не завищувати й не занижувати самооцінку. Діти емоційно вразливі, й незначна подія може нанести дуже велику шкоду психіці. Відсутність оцінювання знань створює умови рівноправ’я, відчуття рівності всіх дітей.
— До якого віку діти навчаються в школах Вальдорфської системи? Як вони вступають до ВНЗ, якщо не знають, що таке іспити, оцінки?
— Дітки навчаються у нас із 6 — 7-ми річного віку протягом 12 років. Як і в усіх навчальних закладах перед випуском вони складають державні іспити, з результатами яких потім вступають до ВНЗ. Хочу відмітити, що успішність наших випускників досить висока й вони без проблем поступають до вищих навчальних закладів.
— Де ж можна опанувати принципи Вальдорфської педагогіки?
— У місті Києві, за адресою проспект Миру, 10, з 29 жовтня починається трьохрічний семінар по підготовці вихователів та вчителів Вальдорфської педагогіки. Форма навчання – очно-заочна,. Бажаючим навчатися необхідно пройти співбесіду.
Вартість семінару — 100 грн у місяць.
Контактна інформація:
8 (066) 203-89-10 – Анатолій;
тел/факс: 8 (044) 292-00-71
тел.: 8 (044) 292-41-91
e-mail: kseminar