» » » Крок за кроком до рівності

Крок за кроком до рівності

В грудні минулого року, в місті Києві, пройшла робоча нарада керівників закладів освіти, які беруть участь в науково-педагогічному експерименті “Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливостями психофізичного розвитку шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”. На заході було представлено й бучанський навчально-виховний комплекс “Берізка” на чолі з його директором Ніною Лізенко.

Зазначимо, що даний експеримент реалізується у 11 загальноосвітніх закладах України, розрахований на сім років (почав діяти з 2001 року) та перебуває зараз на стадії заключного ІІІ етапу – аналітично-узагальнюючого. В ході спостереження було охоплено 54 дитини віком від 5 до 10 років. В Київській області подібна програма адаптації дітей з особливими потребами діє лише в містах Біла Церква та Буча.

Програма проводиться за ініціативи всеукраїнського фонду “Крок за кроком” спільно з Міністерством освіти і науки України та Інститутом спеціальної педагогіки АПН України. Вона спрямована на розробку ефективної моделі, яка б забезпечувала успішне навчання дітей з особливими потребами в умовах загальноосвітньої школи. Адже навчання таких дітей у спеціальних закладах в значній мірі ізолює їх від суспільства, ускладнює адаптування до звичних умов життя, становить бар’єри у спілкуванні з однолітками. Діти з особливими потребами мають право на здобуття загальної середньої освіти у загальноосвітньому просторі. Щоб цей процес проходив більш успішно, він комплексно поєднується з корекційно-реабілітаційними заходами.

Дійсно, втілення у життя цієї програми – вагомий крок до практичного зрівняння прав кожної дитини.
Як зазначила Ніна Лізенко, рання інтеграція дітей з особливими потребами до діяльності у колективі одноліток, які разом виховуються, сприяє розвитку у них самостійності, впевненості, сміливості, інших позитивних рис характеру. А це важлива умова проведення успішного навчального процесу.

У навчально-виховному комплексі “Берізка” навчання таких дітей здійснюється за індивідуальним планом, що розробляється для кожної дитини окремо, відповідно до її особливостей. В інтегрованих класах, які існують в цьому закладі, проводиться корекційно-розвивальна та реабілітаційна робота з використанням новітніх досягнень у галузі корекційної педагогіки, спеціальної психології, медицини й практики: профілактичні оздоровчі заходи, психологічна й фізична реабілітація, логопедична і соціально-педагогічна допомога. Тут працює чудовий склад професіоналів, педагогів, які прислухаються до потреб і бажань дитини, роблять все, аби ті почували себе комфортно у стінах “Берізки”, розвивалися фізично й духовно.

Досвід багатьох країн свідчить, що інтеграція дітей та молоді з особливими освітніми потребами проходить найкращим чином в рамках інклюзивних шкіл (тобто шкіл, що забезпечують адаптацію, перехідний період до навчання у звичайних загальноосвітніх школах). Основний принцип інклюзивної школи полягає в тому, що всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не дивлячись на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними, що безумовно дає значні позитивні результати.

Зараз переважна більшість дітей особливо суттєвих змін досягла у сфері соціально-емоційного розвитку. Діти із задоволенням стали відвідувати школу, у них з’явилися друзі, вони відчули прихильне ставлення ровесників, вчителів, інших дорослих. Звичайно, такі успіхи не залишилися непоміченими й багато батьків, що мають дітей з особливими потребами, бажають співпрацювати саме з навчально-виховним комплексом “Берізка”. Адже мета його вихователів – забезпечити різнобічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування інтересів і потреб.

Ніна Лізенко, директор бучанського навчально-виховного комплексу "Берізка":
— На семінар кожен з учасників цієї програми приїхав з позитивними результатами.
Щоправда, багато хто відмітив – у ході процесу інтеграції дітей з особливими потребами до загальноосвітніх закладів найтяжчим виявилося завдання переступити бар’єр із батьками здорових дітей. Не кожен з них відразу позитивно сприйняв звістку про такий процес. На початковому етапі подібна проблема виникала й в нас. Але зараз із впевненістю можна сказати – адаптація повна. Кожен знає, що в нас навчаються діти з особливими потребами й приємно спостерігати, як батьки здорових дітей підключаються до процесу їхнього виховання, намагаються допомогти.
Однозначно – дана програма є успішною і добре пристосована до наших умов – спілкування з дітьми дає вихованцям з особливими потребами значні позитивні результати.
Звичайно, у великих містах у впровадженні цієї програми є перевага – там більше фінансових можливостей, депутати створили для її реалізації чудові умови, забезпечили гарну базу. В нас всі здобутки, які є, зроблені власними силами. На жаль, допомоги від наших місцевих депутатів ми не отримуємо.


Довідка
В реабілітаційній групі “Берізки” зараз 6 дітей (ця цифра коливається в межах до десяти дітей на рік). Деякі з них потім інтегруються до звичайних класів і успішно навчаються.
Наповнюваність класу, до якого інтегруються учні з особливими потребами, становить 20-25 учнів. У класі (групі) може бути не більше трьох дітей з особливими потребами. При цьому доцільно (за можливості) добирати дітей з особливими потребами однієї категорії.




Дошкільні навчальні заклади міста Бучі:
- ДНЗ №1 `Сонячний` : інтерв`ю - фотозвіт
- ДНЗ №2 `Горобинка`: інтерв`ю - фотозвіт
- ДНЗ №3 `Козачок`: інтерв`ю - фотозвіт
- ДНЗ №4 `Пролісок`: інтерв`ю - фотозвіт
- НВК `Берізка`: інтерв`ю - фотозвіт
газета: №1 "Бучанські новини" від 12 січня 2007р.
Людмила Гладська
  0
 QR-код адреса статьи
Коментарів: 0
Додати коментар