26 листопада на сесії парламенту серед законопроектів з питань децентралізації передбачається розгляд проекту Закону «Про муніципальну варту» № 2890.
Верховна Рада схвалила цей проект в першому читанні 21 травня. Сьогодні він виноситься на друге читання.
Варто нагадати, що створення муніципальних органів правопорядку передбачено Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні (затверджена розпорядженням Уряду №333 від 1 квітня 2014 року). Окрім того, прийняття такого закону передбачає Коаліційна Угода (розділ IV, п.4).
Тому не дивно, що ініціаторами законопроекту виступили Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман, лідер фракції Радикальної партії Олег Ляшко, член фракції ВО «Батьківщина» Андрій Кожем'якін, лідер фракції «Об'єднання «Самопоміч» Олег Березюк, лідер фракції «БПП» Юрій Луценко, лідер фракції ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко та перший заступник голови фракції «Народний фронт» Андрій Тетерук.
Законопроект розроблено з метою закріплення на законодавчому рівні права місцевих рад створювати муніципальну варту як виконавчий орган місцевого самоврядування, основним завданням якого є сприяння виконанню рішень органів місцевого самоврядування громад, адже не секрет, що через відсутність такого інституту наші міста перетворилися в повсюдні «базари», парковки та смітники. Зрозуміло, що будь-яка влада зобов’язана мати механізм контролю за рішеннями, які вона продукує і які є обов’язковими до виконання на території її юрисдикції. А інакше – вседозволеність і хаос!
Варта фінансуватиметься за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету та виконуватиме роль підконтрольного громаді механізму забезпечення законності та правопорядку на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
У ЗМІ та Інтернеті можна зустріти негативні відгуки так званих «експертів з усіх питань», які виступають проти всього, аби нагадати про себе. Нині, коли законопроект №2890 виходить на друге читання, вони згадали про «загрози» - починаючи від сепаратизму і аж до «персональних армій». Але ж міста у Донецькій і Луганській областях здавала сепаратистам суперцентралізована українська міліція…
Але, якщо просто прочитати текст законопроекту, то стає очевидною непрофесійність та популізм тез таких «експертів».
Отже, перш за все звертаємо увагу читача на інструменти контролю за діяльністю муніципальної варти, які передбачає законопроект:
- у випадку загрози національній безпеці РНБОУ призупиняє діяльність муніципальної варти;
- у разі неналежного виконання повноважень, місцева рада приймає рішення про ліквідацію муніципальної варти.
Окрім того, передбачене публічне звітування про діяльність варти (раз на півроку) та можливість висловлення недовіри керівнику муніципальної варти з боку місцевої влади.
Важливо знати, що службовцям муніципальної варти заборонено затримувати особу, носити та використовувати зброю. А застосування ними фізичного впливу, спеціальних засобів можливоу порядку та у межах, визначених законом про національну поліцію.
При забезпеченні громадського порядку, підрозділи муніципальної варти будуть взаємодіяти з підрозділами національної поліції, обмінюватимуться оперативною інформацією, проводитимуть спільні заходи тощо.
Якщо звернутися до історії, українські міста мають досвід створення формувань з дотримання правопорядку на своїй території. Наприклад, свого часу вони діяли у Львові, Бердянську, Кам’янці-Подільському, Харкові. Через відсутність відповідної законодавчої бази ці утворення реєструвалися по-різному – від громадських формувань до підрозділів виконкомів рад. Сьогодні українські міста визнають потребу в утворенні муніципальної варти і висловлюють всіляку підтримку цій ініціативі. Навіть Національний Конгрес місцевого самоврядування, в рамках якого співпрацюють три всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування (міст, районних та обласних рад, сільських та селищних рад) звернувся до Голови Верховної Ради України щодо підтримки законопроекту «Про муніципальну варту» №2890 та його якнайшвидшого прийняття.
Створення муніципальної варти підтримують європейські фахівці, спираючись на досвід країн ЄС. Експерти Ради Європи, зокрема, зазначають, що посилення ролі місцевого самоврядування у сфері забезпечення охорони громадського порядку необхідне у рамках децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування.
Щоб краще зрозуміти суть законопроекту «Про муніципальну варту» пропонуємо інфографіку.