У Православному календарі є особливі дні – це дні посту. Останній же багатоденний піст у році — це Різдвяний піст. Він починається 15 (28 за новим стилем) листопада і триває до 25 грудня (7 січня – за новим стилем). Триває піст сорок днів і тому іменується в Церковному уставі Чотиридесятницею, так само, як і Великий піст. Так як заговини на Різдвяний піст припадають на день пам'яті св. апостола Пилипа 14 (27 за новим стилем) листопада, то піст ще називають Пилиповим або Пилипівкою.
Св. апостол Пилип був з числа 12-ти учнів Христових. Сам апостол був родом з м. Віфсаїди, як і апостоли Петро та Андрій. Коли з'явився з проповіддю про Христа Іоанн Предтеча, то св. Пилип зробився його учнем. Дізнавшись від свого учителя, що Месія вже прийшов, його заполонило бажання, стати учнем Месії. І це незабаром сталося. Ап. Пилип проповідував в Галілеї, Греції, Сирії, Малій Азії, Лідії, Місії де здійснив багато чудес зцілення, а також воскресив кількох померлих. У Єраполі фригійському апостол був розіп'ятий на хресті.
Встановлення Різдвяного посту, як і інших багатоденних постів, відноситься до перших віків християнства. Вже в IV-V століттях його згадують у своїх творах багато церковних західних письменників, таких як св. Амвросій Медіодаланскій, Філастрій, блаженний Августин, а також святитель Лев Великий.
Ядром, з якого виріс Різдвяний піст, був піст передодня свята Богоявлення, яке, достовірно відомо, що Церква відзначала уже у III столітті, а з IV століття воно розділилося на свято Різдва Христового і Хрещення Господнього.
Слід зауважити, що спочатку Різдвяний піст тривав у одних християн 7 днів, а в інших — займав дещо більший термін. Як писав відомий дореволюційний літургіст професор І. Д. Мансвєтов, «натяк на цю неоднакову тривалість міститься і в самих древніх Типіках, де піст Різдвяний розділяється на два періоди: до 6 грудня – більш поблажливий щодо стриманості ... і другий – від 6 грудня до самого свята».
На соборі 1166 року, який відбувся при константинопольському патріархові Луці та візантійському імператорі Мануїлі I Комніну було установлено зберігати піст перед святом Різдва Христового сорок днів.
Отож, Різдвяний піст — це зимовий пост, він служить християнам до освячення останньої частини року таємничим оновленням духовного єднання з Богом і приготуванням до святкування Різдва Христового.
Різдвяний піст встановлений для того, щоб християни до дня Різдва Христового очистили себе покаянням, молитвою і постом, щоб з чистим серцем, душею і тілом могли благоговійно зустріти, Богонемовля Іісуса, і щоб, крім звичайних дарів і жертв, принести Йому наше чисте серце і бажання слідувати Його вченню. Адже головне завдання посту — це покаяння. В першу чергу, піст – це посилена молитва за рідних і близьких, хворих і стражденних. Тому, тільки тоді піст має сенс, коли він з'єднаний з молитвою, справами милосердя. У дні посту, дуже важливо обмежувати себе в розвагах, а по можливості, взагалі намагатися їх уникати. За словами святителя Іоанна Златоуста, «помиляється той, хто вважає, що пост лише в утриманні від їжі. Справжній піст є віддалення від зла, приборкання язика, відкладення гніву, приборкання похотей, припинення наклепу, брехні і клятвопорушення». Так, без молитви і покаяння піст стає всього лише дієтою.
Хоча Різдвяний піст і не такий суворий в сенсі зовнішніх вимог (у його дні не їдять м'яса, молочних продуктів, яєць, а в середу і п'ятницю не вживають риби, а після дня пам'яті святителя Миколая Чудотворця (19 грудня) рибу їдять тільки в суботу і неділю, а з 2 січня її не вживають аж до самого Різдва), проте піст вимагає розважливого відношення. Потрібно завжди пам'ятати, що піст не мета, а засіб — засіб упокорити своє тіло і очиститися від гріхів. Тому, преподобний Ісаак Сирін зауважує на мірі посту. Треба розуміти, що всі церковні встановлення повинні відповідати мірі конкретної людини в залежності від її тілесної кріпості, віку, здоров'я та інших фізіологічних особливостей.
Св. апостол Пилип був з числа 12-ти учнів Христових. Сам апостол був родом з м. Віфсаїди, як і апостоли Петро та Андрій. Коли з'явився з проповіддю про Христа Іоанн Предтеча, то св. Пилип зробився його учнем. Дізнавшись від свого учителя, що Месія вже прийшов, його заполонило бажання, стати учнем Месії. І це незабаром сталося. Ап. Пилип проповідував в Галілеї, Греції, Сирії, Малій Азії, Лідії, Місії де здійснив багато чудес зцілення, а також воскресив кількох померлих. У Єраполі фригійському апостол був розіп'ятий на хресті.
Встановлення Різдвяного посту, як і інших багатоденних постів, відноситься до перших віків християнства. Вже в IV-V століттях його згадують у своїх творах багато церковних західних письменників, таких як св. Амвросій Медіодаланскій, Філастрій, блаженний Августин, а також святитель Лев Великий.
Ядром, з якого виріс Різдвяний піст, був піст передодня свята Богоявлення, яке, достовірно відомо, що Церква відзначала уже у III столітті, а з IV століття воно розділилося на свято Різдва Христового і Хрещення Господнього.
Слід зауважити, що спочатку Різдвяний піст тривав у одних християн 7 днів, а в інших — займав дещо більший термін. Як писав відомий дореволюційний літургіст професор І. Д. Мансвєтов, «натяк на цю неоднакову тривалість міститься і в самих древніх Типіках, де піст Різдвяний розділяється на два періоди: до 6 грудня – більш поблажливий щодо стриманості ... і другий – від 6 грудня до самого свята».
На соборі 1166 року, який відбувся при константинопольському патріархові Луці та візантійському імператорі Мануїлі I Комніну було установлено зберігати піст перед святом Різдва Христового сорок днів.
Отож, Різдвяний піст — це зимовий пост, він служить християнам до освячення останньої частини року таємничим оновленням духовного єднання з Богом і приготуванням до святкування Різдва Христового.
Різдвяний піст встановлений для того, щоб християни до дня Різдва Христового очистили себе покаянням, молитвою і постом, щоб з чистим серцем, душею і тілом могли благоговійно зустріти, Богонемовля Іісуса, і щоб, крім звичайних дарів і жертв, принести Йому наше чисте серце і бажання слідувати Його вченню. Адже головне завдання посту — це покаяння. В першу чергу, піст – це посилена молитва за рідних і близьких, хворих і стражденних. Тому, тільки тоді піст має сенс, коли він з'єднаний з молитвою, справами милосердя. У дні посту, дуже важливо обмежувати себе в розвагах, а по можливості, взагалі намагатися їх уникати. За словами святителя Іоанна Златоуста, «помиляється той, хто вважає, що пост лише в утриманні від їжі. Справжній піст є віддалення від зла, приборкання язика, відкладення гніву, приборкання похотей, припинення наклепу, брехні і клятвопорушення». Так, без молитви і покаяння піст стає всього лише дієтою.
Хоча Різдвяний піст і не такий суворий в сенсі зовнішніх вимог (у його дні не їдять м'яса, молочних продуктів, яєць, а в середу і п'ятницю не вживають риби, а після дня пам'яті святителя Миколая Чудотворця (19 грудня) рибу їдять тільки в суботу і неділю, а з 2 січня її не вживають аж до самого Різдва), проте піст вимагає розважливого відношення. Потрібно завжди пам'ятати, що піст не мета, а засіб — засіб упокорити своє тіло і очиститися від гріхів. Тому, преподобний Ісаак Сирін зауважує на мірі посту. Треба розуміти, що всі церковні встановлення повинні відповідати мірі конкретної людини в залежності від її тілесної кріпості, віку, здоров'я та інших фізіологічних особливостей.