
Присутніх журналістів вітали Мирослав Пітцик, виконавчий директор АМУ, В’ячеслав Негода, заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Олександр Саєнко, радник Голови Верховної Ради України, а також працівники Центру аналізу та розробки законодавства.


«Тому потреба реформувати цю сферу давно дозріла. Тим паче, що питання бюджетної децентралізації записане в коаліційній угоді та входить до програми дій Уряду», – так завершив своє слово Мирослав Пітцик.
А тим часом…
Місцеві бюджети всіх рівнів отримають у 2015 році близько 39 млрд. грн. додаткових надходжень, якщо парламент схвалить зміни до Бюджетного та Податкового кодексів.
8 грудня під головуванням Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадія Зубка відбулася спеціальна нарада щодо бюджетної децентралізації. Учасники наради розглянули основні положення законопроектів щодо внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів, які дозволять передати на місця більше фінансових ресурсів.
«Наша позиція – чим більше ресурсів наближено до громад, і чим більший контроль з боку громадськості, тим ефективніше буде їх використання», – сказав Геннадій Зубко.

Важливою новацією стане норма, яка наділяє органи місцевого самоврядування правом самостійно обирати установи – органи Казначейства або банки – для обслуговування коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів та власних надходжень бюджетних установ.
У разі схвалення законопроектів Урядом, вони будуть внесені до Верховної Ради України. Вищеописані зміни до бюджетного та податкового законодавства підготовлені за пропозиціями АМУ та за участі експертів Асоціації, які тісно співпрацюють з Мінрегіоном та Мінфіном.
В програмі інформаційного семінару були представлені наступні теми:
«Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади: суть, очікувані результати»
«Шляхи зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування»
«Об’єднання територіальних громад»
«Мінімізація корупції в органах місцевого самоврядування»
«Залучення громади до управління містом»
«Управління земельними ресурсами»
«Містобудування – важлива складова розвитку громад»
«Вплив реформ на соціальну сферу: освіта, соціальний захист, охорона здоров’я»
«Розширення повноважень місцевого самоврядування з надання адміністративних послуг»
«Інформаційна кампанія з енергоефективності – створюємо націю відповідальних споживачів»
«Енергетична ефективність у містах. Починаємо з будинків»
«Надання якісних комунальних послуг»

Стан справ в законодавстві:
Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (схвалена КМУ 01.04.2014)
Підготовлені зміни до Конституції України щодо децентралізації влади (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про співробітництво територіальних громад» (схвалений ВРУ 17.06.2014)
Закон України «Про ратифікацію Додаткового Протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування» (схвалено ВРУ 02.08.2014)
Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (схвалено ВРУ у 1-му читанні 03.07.2014)
Закону України «Про засади державної регіональної політики» (схвалено ВРУ у 1-му читанні 03.07.2014)
Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин)» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо податкової реформи)» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» (готується до внесення в ВРУ)
Закон України «Про поліцію місцевого самоврядування (муніципальну поліцію) (готується до внесення в ВРУ)
1. Завершення формування нової законодавчої основи місцевого самоврядування (до кінця 2014 року)
2. Впровадження моделі фінансової децентралізації (січень 2015 року)
3. Прийняття змін до Конституції. Введення в дію всього пакету Законів (до липня 2015 року)
4. Підвищення інституційної спроможності громад (2015-2016 роки)
5. Реалізація пілотних проектів по співпраці і об’єднанню громад (2015 рік)
6. Проведення чергових місцевих виборів (жовтень 2015 року)
7. Повноцінне впровадження нової системи місцевого самоврядування (кінець 2015 – початок 2016 року)
Навіщо здійснювати бюджетну децентралізацію?
1. Делеговані повноваження органів місцевого самоврядування не забезпечені фінансовими ресурсами необхідними для їх виконання, що знижує якість публічних послуг. Останні чотири роки держава на 20% не додає коштів місцевому самоврядування на передані йому повноваження.
В 2014 році рівень фінансової забезпеченості бюджетних галузей був наступним: державне управління (44,6); фізкультура та спорт (49); соціальний захист (74,9); охорона здоров’я (82,9); освіта (89,1); культура і мистецтво (92,1).
2. Органи місцевого самоврядування не володіють достатніми ресурсами для реалізації власних повноважень. Частка видатків місцевих бюджетів на реалізацію власних повноважень органів самоврядування найменша серед країн Європи.
3. Рівень бюджетної забезпеченості на утримання і розвиток місцевої інфраструктури у розрахунку на одного жителя в Україні найменший серед країн Європи – 448 грн. Час оновлення основних фондів місцевого самоврядування (їх вартість складає 500 млрд. грн.) при діючій системі фінансового забезпечення місцевого самоврядування більше 58 років.
4. Органи місцевого самоврядування для забезпечення стабільного виконання делегованих державою повноважень змушені щорічно відволікати все більшу частку своїх, і без того мізерних, власних ресурсів від реалізації самоврядних повноважень, покладених на них законодавством.
5. Рівень залежності місцевих бюджетів від трансфертів з Державного бюджету України щорічно зростає.
6. Органи місцевого самоврядування не мають можливості розпоряджатися своїми коштами, оскільки вони блокуються в системі Державного казначейства України. Станом на 01.08.2014 року обсяг кредиторської заборгованості місцевих бюджетів складає 9,6 млрд. грн.
7. Неякісне бюджетне планування на центральному рівні призводить до формування колосального дефіциту місцевих бюджетів та погіршення якості публічних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування. У 2013 році із 692 місцевих бюджетів, що мають прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом, не виконали розрахункові показники Міністерства фінансів 472 бюджети – тобто більше 68%. Обсяг заборгованості органів місцевого самоврядування по позикам, які бралися для виправлення прорахунків у бюджетному планування складає більше 9,7 млрд. грн.
8. Діюча система соціальних стандартів та нормативів не містить чіткого визначення вартості публічної послуги відповідно до соціального стандарту і не забезпечує відповідності між обсягом фінансування та вартістю публічної послуги, що надається на рівні місцевого самоврядування.
Внаслідок цього:
а) розмір та умови оплати праці бюджетників є гіршими ніж в приватному секторі економіки, що призводить до браку кваліфікованих кадрів;
б) якість послуг, що надається в бюджетній сфері не відповідає очікуванням громадян, що призводить до зростання у них незадоволеності владою;
в) бюджетні установи не мають коштів на належне матеріально-технічне забезпечення.
9. Органи місцевого самоврядування позбавлені можливості залучати дешеві фінансові ресурси від іноземних кредиторів, оскільки:
а) закріплені чинним законодавством механізми отримання місцевих запозичень та надання місцевих гарантій сильно забюрократизовані;
б) обмежено право на участь в таких операціях населені пункти в яких чисельність населення менше за 300 тис. чол.;
в) рішення про погодження умов та обсягів здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій приймаються Мінфіном на підставі внутрішнього переконання.
Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (розпорядження КМУ №333-р від 01.04.2014) передбачає:
1) обчислення дотації вирівнювання на основі уніфікованих стандартів надання публічних послуг;
2) запровадження прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом для всіх місцевих бюджетів;
3) збільшення власних ресурсів місцевого самоврядування за рахунок підвищення ефективності місцевих податків і зборів та закріплення частини загальнонаціональних податків за місцевими бюджетами;
4) недопущення надання іншими органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади податкових пільг, які зменшують власні доходи місцевих бюджетів;
5) спрощення доступу органів місцевого самоврядування до кредитних ресурсів;
6) надання територіальним громадам права об’єднувати свої майно та ресурси в рамках співробітництва територіальних громад для виконання спільних програм та більш ефективного надання публічних послуг населенню суміжних територіальних громад.
Зміни до Бюджетного кодексу:
1) збільшення обсягу власних ресурсів в загальних доходах місцевих бюджетів за рахунок спрямування:
- частини податку на доходи фізичних осіб;
- 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору;
- частини акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюном, алкогольними напоями та нафтопродуктами;
- збільшення частики відрахувань по екологічному податку (з 35% до 80%);
-100% адміністративних штрафів та плати за надання адміністративних послуг.
2) 100% забезпечення делегованих повноважень місцевого самоврядування шляхом забезпечення відповідності між обсягом фінансування та вартістю публічної послуги, що надається на рівні місцевого самоврядування на основі чіткого визначення вартості публічної послуги відповідно до соціального стандарту;
3) перерозподіл видаткових повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування відповідно до принципу субсидіарності;
4) посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у освітній та медичній галузях шляхом визначення їх головними розпорядниками коштів відповідних субвенцій, що створює передумови для реформування соціальних стандартів та нормативів, оновлення фінансових нормативів бюджетної забезпеченості;
5) розширення власних повноважень місцевих бюджетів у частині фінансування муніципальних формувань з охорони громадського порядку (муніципальна поліція);
6) обсяг витрат бюджету розвитку має становити не менше 10 % від загального фонду відповідного місцевого бюджету;
7) можливість переведення власних ресурсів місцевих бюджетів з казначейської на банківську форму обслуговування, встановлення чітких термінів проходження платіжних доручень місцевих бюджетів та відповідальності за їх порушення;
8) механізми стимулювання громад до об’єднання – об’єднані громади отримують значні фінансові ресурси та прямі міжбюджетні стосунки з державним бюджетом;
9) удосконалення бюджетного планування:
- автономність процесу затвердження місцевих бюджетів (заборона органам державної влади втручатись в процес планування дохідної та видаткової бази місцевих бюджетів);
- нова системи вирівнювання за закріпленими загальнодержавними податками (податку на прибуток та податку на доходи фізичних осіб) залежно від рівня надходжень на одного жителя, решта платежів вирівнюванню не підлягають і залишатимуться у розпорядженні місцевих бюджетів;
10) спрощення доступу органів місцевого самоврядування до дешевих кредитних ресурсів:
- закріплення принципу «мовчазної згоди» при погодженні Міністерством фінансів України обсягу та умов здійснення місцевих запозичень;
- віднесення видатків місцевих бюджетів по обслуговуванню місцевого боргу до захищених статей;
- використання економії від залучених кредитних ресурсів на погашення зобов’язань;
- запозичення можуть здійснювати всі міста обласного значення.
Зміни до Податкового кодексу:
1) віднесення до категорії місцевих податків плати за землю та включення її до складу податку на нерухоме майно;
2) зміну механізму оподаткування нерухомості;
3) запровадження акцизного податку (ставка 5%) з роздрібного продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) – кошти зараховуються до місцевих бюджетів за місцем розміщення об’єктів в яких провадиться діяльність, що підлягає оподаткуванню;
4) скорочення пільг по податкам і зборам, що зараховуються до місцевих бюджетів, передбачених раніше для суб’єктів господарювання за галузевою ознакою;
5) скасування неефективних місцевих податків та зборів (видатки на адміністрування яких перевищують надходження по ним).
Запропоновані Асоціацією міст України (АМУ) зміни до Бюджетного та Податкового кодексу забезпечать збільшення обсягу власних ресурсів з 37,3 до 93,2 млрд. грн. в загальних доходах місцевих бюджетів за рахунок спрямування:
- 60% податку на доходи фізичних осіб (43,2 млрд. грн.);
- 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору (4,4 млрд. грн.);
- 5% акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюном, алкогольними напоями та нафтопродуктами (8,1 млрд. грн.);
- податку на нерухоме майно з розширенням бази оподаткування (2,7 млрд. грн.);
- плати за землю як виключно місцевого податку із скороченням пільг по ньому (14 млрд. грн.);
- збільшення частики відрахувань по екологічному податку (з 35% до 80% - 3,8 млрд. грн.);
-100% адміністративних штрафів та плати за надання адміністративних послуг. (1 млрд. грн.) тощо.
Опубліковано в газеті "Бучанські новини" №50 від 19 грудня 2014 року
Продовження читайте в наступних номерах газети Бучанські новини