Буча новини міста, Буча сайт » статті і публікації » Суспільство » Старт реформи місцевого самоврядування в Україні

Старт реформи місцевого самоврядування в Україні

Понад 100 представників регіональних ЗМІ з усієї України зібралися 15-16 грудня в м. Київ на інформаційний семінар, який був скликаний Асоціацією міст України (АМУ) в рамках проекту «Ініціатива захисту прав та представлення інтересів місцевого самоврядування в Україні» (проект «ДІАЛОГ») .


Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціації міст України» – це добровільне об’єднання органів місцевого самоврядування, створене за ініціативи міських голів в 1992 році. АМУ об’єднує 558 територіальних громад, в яких проживає понад 80 відсотків міського населення України. Відстоюючи необхідність децентралізації влади в Україні та зміцнення інституту місцевого самоврядування, АМУ активно долучається до розробки законодавчої бази для реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.


Присутніх журналістів вітали Мирослав Пітцик, виконавчий директор АМУ, В’ячеслав Негода, заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Олександр Саєнко, радник Голови Верховної Ради України, а також працівники Центру аналізу та розробки законодавства.

З перших своїх вступних слів виконавчий директор АМУ Мирослав Пітцик одразу твердо і неоднозначно зазначив, що далі жити так, як жила Україна останніх 23 роки, просто неможливо. Потрібно проводити реформи, про які розмови ведуться ще з 1996 року. Зараз, з новим складом Парламенту, очолюваним Володимиром Гройсманом, з’являється реальна можливість приймати закони для бюджетної децентралізації та зміцнення місцевого самоуправління. В цій ситуації неабияк зростає роль ЗМІ, громадських організацій та громадськості взагалі, щоб вимагати від теперішньої влади кардинальних змін та викорінення корупції.

Адже, якщо порахувати кошти, які сьогодні наші українські міста можуть вкладати в свою інфраструктуру, то вони в десять разів менші, ніж можуть собі це дозволити поляки і литовці. Лише 15 років тому назад ми були в однакових умовах. А зараз вони настільки рушили вперед, що тепер їхні доходи дозволяють їм не тільки утримувати інфраструктуру, але ще й розвиватися далі. У нас на одного мешканця припадає 28 евро, а в Польщі – 305, тобто вдесятеро більше. От і виходить, що на 28 евро нам треба утримати всю міську інфраструктуру: дороги, освітлення, вода, тепло тощо.
«Тому потреба реформувати цю сферу давно дозріла. Тим паче, що питання бюджетної децентралізації записане в коаліційній угоді та входить до програми дій Уряду», – так завершив своє слово Мирослав Пітцик.

А тим часом…
Місцеві бюджети всіх рівнів отримають у 2015 році близько 39 млрд. грн. додаткових надходжень, якщо парламент схвалить зміни до Бюджетного та Податкового кодексів.
8 грудня під головуванням Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадія Зубка відбулася спеціальна нарада щодо бюджетної децентралізації. Учасники наради розглянули основні положення законопроектів щодо внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів, які дозволять передати на місця більше фінансових ресурсів.
«Наша позиція – чим більше ресурсів наближено до громад, і чим більший контроль з боку громадськості, тим ефективніше буде їх використання», – сказав Геннадій Зубко.

Головні напрями змін, які мають бути внесені до Бюджетного кодексу – це бюджетна та фінансова самостійність місцевих бюджетів, закріплення за ними стабільних джерел доходів та розширення їх дохідної бази. Також пропонується нова трансфертна політика для посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у відповідних галузях (соцзахист, освіта, охорона здоров’я). Децентралізація видаткових повноважень та чіткий розподіл компетенцій, сформований за принципом субсидіарності, дозволить громадам самостійно приймати рішення щодо розвитку своїх територій. Також проектами змін передбачаються положення, які стимулюватимуть громади до об’єднання, щоб вони стали більш спроможними і могли вирішувати свої місцеві проблеми.

Важливою новацією стане норма, яка наділяє органи місцевого самоврядування правом самостійно обирати установи – органи Казначейства або банки – для обслуговування коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів та власних надходжень бюджетних установ.
У разі схвалення законопроектів Урядом, вони будуть внесені до Верховної Ради України. Вищеописані зміни до бюджетного та податкового законодавства підготовлені за пропозиціями АМУ та за участі експертів Асоціації, які тісно співпрацюють з Мінрегіоном та Мінфіном.

В програмі інформаційного семінару були представлені наступні теми:
«Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади: суть, очікувані результати»
«Шляхи зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування»
«Об’єднання територіальних громад»
«Мінімізація корупції в органах місцевого самоврядування»
«Залучення громади до управління містом»
«Управління земельними ресурсами»
«Містобудування – важлива складова розвитку громад»
«Вплив реформ на соціальну сферу: освіта, соціальний захист, охорона здоров’я»
«Розширення повноважень місцевого самоврядування з надання адміністративних послуг»
«Інформаційна кампанія з енергоефективності – створюємо націю відповідальних споживачів»
«Енергетична ефективність у містах. Починаємо з будинків»
«Надання якісних комунальних послуг»

Лейтмотивом доповідей і обговорень було прагнення підвищити якість життя та покращити надання послуг в громаді. А для цього конче необхідна бюджетна децентралізація, щоб громади могли розпоряджатися цими ресурсами. Ми ще й досі продовжуємо звертатися до органів центральної влади в таких питаннях, як реєстрація майна, транспортних засобів, бізнесу тощо. Тому мета реформи – формування ефективного місцевого самоврядування, спроможного забезпечити надання якісних та доступних публічних послуг громадянам. Відповідно, завдання реформи: децентралізація влади, максимальна дерегуляція дозволів і послуг. Це включає передачу більшості повноважень і ресурсів на рівень територіальних громад – сіл, селищ та міст. А також чітке розмежування повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Дотримання принципу субсидіарності. Відповідальність органів місцевого самоврядування перед виборцем і державою.

Стан справ в законодавстві:
Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (схвалена КМУ 01.04.2014)
Підготовлені зміни до Конституції України щодо децентралізації влади (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про співробітництво територіальних громад» (схвалений ВРУ 17.06.2014)
Закон України «Про ратифікацію Додаткового Протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування» (схвалено ВРУ 02.08.2014)
Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (схвалено ВРУ у 1-му читанні 03.07.2014)
Закону України «Про засади державної регіональної політики» (схвалено ВРУ у 1-му читанні 03.07.2014)
Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин)» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо податкової реформи)» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства» (готується до повторного внесення в ВРУ)
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» (готується до внесення в ВРУ)
Закон України «Про поліцію місцевого самоврядування (муніципальну поліцію) (готується до внесення в ВРУ)

План дій:
1. Завершення формування нової законодавчої основи місцевого самоврядування (до кінця 2014 року)
2. Впровадження моделі фінансової децентралізації (січень 2015 року)
3. Прийняття змін до Конституції. Введення в дію всього пакету Законів (до липня 2015 року)
4. Підвищення інституційної спроможності громад (2015-2016 роки)
5. Реалізація пілотних проектів по співпраці і об’єднанню громад (2015 рік)
6. Проведення чергових місцевих виборів (жовтень 2015 року)
7. Повноцінне впровадження нової системи місцевого самоврядування (кінець 2015 – початок 2016 року)


Навіщо здійснювати бюджетну децентралізацію?

1. Делеговані повноваження органів місцевого самоврядування не забезпечені фінансовими ресурсами необхідними для їх виконання, що знижує якість публічних послуг. Останні чотири роки держава на 20% не додає коштів місцевому самоврядування на передані йому повноваження.
В 2014 році рівень фінансової забезпеченості бюджетних галузей був наступним: державне управління (44,6); фізкультура та спорт (49); соціальний захист (74,9); охорона здоров’я (82,9); освіта (89,1); культура і мистецтво (92,1).
2. Органи місцевого самоврядування не володіють достатніми ресурсами для реалізації власних повноважень. Частка видатків місцевих бюджетів на реалізацію власних повноважень органів самоврядування найменша серед країн Європи.
3. Рівень бюджетної забезпеченості на утримання і розвиток місцевої інфраструктури у розрахунку на одного жителя в Україні найменший серед країн Європи – 448 грн. Час оновлення основних фондів місцевого самоврядування (їх вартість складає 500 млрд. грн.) при діючій системі фінансового забезпечення місцевого самоврядування більше 58 років.
4. Органи місцевого самоврядування для забезпечення стабільного виконання делегованих державою повноважень змушені щорічно відволікати все більшу частку своїх, і без того мізерних, власних ресурсів від реалізації самоврядних повноважень, покладених на них законодавством.
5. Рівень залежності місцевих бюджетів від трансфертів з Державного бюджету України щорічно зростає.
6. Органи місцевого самоврядування не мають можливості розпоряджатися своїми коштами, оскільки вони блокуються в системі Державного казначейства України. Станом на 01.08.2014 року обсяг кредиторської заборгованості місцевих бюджетів складає 9,6 млрд. грн.
7. Неякісне бюджетне планування на центральному рівні призводить до формування колосального дефіциту місцевих бюджетів та погіршення якості публічних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування. У 2013 році із 692 місцевих бюджетів, що мають прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом, не виконали розрахункові показники Міністерства фінансів 472 бюджети – тобто більше 68%. Обсяг заборгованості органів місцевого самоврядування по позикам, які бралися для виправлення прорахунків у бюджетному планування складає більше 9,7 млрд. грн.
8. Діюча система соціальних стандартів та нормативів не містить чіткого визначення вартості публічної послуги відповідно до соціального стандарту і не забезпечує відповідності між обсягом фінансування та вартістю публічної послуги, що надається на рівні місцевого самоврядування.

Внаслідок цього:
а) розмір та умови оплати праці бюджетників є гіршими ніж в приватному секторі економіки, що призводить до браку кваліфікованих кадрів;
б) якість послуг, що надається в бюджетній сфері не відповідає очікуванням громадян, що призводить до зростання у них незадоволеності владою;
в) бюджетні установи не мають коштів на належне матеріально-технічне забезпечення.
9. Органи місцевого самоврядування позбавлені можливості залучати дешеві фінансові ресурси від іноземних кредиторів, оскільки:
а) закріплені чинним законодавством механізми отримання місцевих запозичень та надання місцевих гарантій сильно забюрократизовані;
б) обмежено право на участь в таких операціях населені пункти в яких чисельність населення менше за 300 тис. чол.;
в) рішення про погодження умов та обсягів здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій приймаються Мінфіном на підставі внутрішнього переконання.

Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (розпорядження КМУ №333-р від 01.04.2014) передбачає:
1) обчислення дотації вирівнювання на основі уніфікованих стандартів надання публічних послуг;
2) запровадження прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом для всіх місцевих бюджетів;
3) збільшення власних ресурсів місцевого самоврядування за рахунок підвищення ефективності місцевих податків і зборів та закріплення частини загальнонаціональних податків за місцевими бюджетами;
4) недопущення надання іншими органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади податкових пільг, які зменшують власні доходи місцевих бюджетів;
5) спрощення доступу органів місцевого самоврядування до кредитних ресурсів;
6) надання територіальним громадам права об’єднувати свої майно та ресурси в рамках співробітництва територіальних громад для виконання спільних програм та більш ефективного надання публічних послуг населенню суміжних територіальних громад.

Зміни до Бюджетного кодексу:
1) збільшення обсягу власних ресурсів в загальних доходах місцевих бюджетів за рахунок спрямування:
- частини податку на доходи фізичних осіб;
- 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору;
- частини акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюном, алкогольними напоями та нафтопродуктами;
- збільшення частики відрахувань по екологічному податку (з 35% до 80%);
-100% адміністративних штрафів та плати за надання адміністративних послуг.
2) 100% забезпечення делегованих повноважень місцевого самоврядування шляхом забезпечення відповідності між обсягом фінансування та вартістю публічної послуги, що надається на рівні місцевого самоврядування на основі чіткого визначення вартості публічної послуги відповідно до соціального стандарту;
3) перерозподіл видаткових повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування відповідно до принципу субсидіарності;
4) посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у освітній та медичній галузях шляхом визначення їх головними розпорядниками коштів відповідних субвенцій, що створює передумови для реформування соціальних стандартів та нормативів, оновлення фінансових нормативів бюджетної забезпеченості;
5) розширення власних повноважень місцевих бюджетів у частині фінансування муніципальних формувань з охорони громадського порядку (муніципальна поліція);
6) обсяг витрат бюджету розвитку має становити не менше 10 % від загального фонду відповідного місцевого бюджету;
7) можливість переведення власних ресурсів місцевих бюджетів з казначейської на банківську форму обслуговування, встановлення чітких термінів проходження платіжних доручень місцевих бюджетів та відповідальності за їх порушення;
8) механізми стимулювання громад до об’єднання – об’єднані громади отримують значні фінансові ресурси та прямі міжбюджетні стосунки з державним бюджетом;
9) удосконалення бюджетного планування:
- автономність процесу затвердження місцевих бюджетів (заборона органам державної влади втручатись в процес планування дохідної та видаткової бази місцевих бюджетів);
- нова системи вирівнювання за закріпленими загальнодержавними податками (податку на прибуток та податку на доходи фізичних осіб) залежно від рівня надходжень на одного жителя, решта платежів вирівнюванню не підлягають і залишатимуться у розпорядженні місцевих бюджетів;
10) спрощення доступу органів місцевого самоврядування до дешевих кредитних ресурсів:
- закріплення принципу «мовчазної згоди» при погодженні Міністерством фінансів України обсягу та умов здійснення місцевих запозичень;
- віднесення видатків місцевих бюджетів по обслуговуванню місцевого боргу до захищених статей;
- використання економії від залучених кредитних ресурсів на погашення зобов’язань;
- запозичення можуть здійснювати всі міста обласного значення.

Зміни до Податкового кодексу:
1) віднесення до категорії місцевих податків плати за землю та включення її до складу податку на нерухоме майно;
2) зміну механізму оподаткування нерухомості;
3) запровадження акцизного податку (ставка 5%) з роздрібного продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) – кошти зараховуються до місцевих бюджетів за місцем розміщення об’єктів в яких провадиться діяльність, що підлягає оподаткуванню;
4) скорочення пільг по податкам і зборам, що зараховуються до місцевих бюджетів, передбачених раніше для суб’єктів господарювання за галузевою ознакою;
5) скасування неефективних місцевих податків та зборів (видатки на адміністрування яких перевищують надходження по ним).

Запропоновані Асоціацією міст України (АМУ) зміни до Бюджетного та Податкового кодексу забезпечать збільшення обсягу власних ресурсів з 37,3 до 93,2 млрд. грн. в загальних доходах місцевих бюджетів за рахунок спрямування:
- 60% податку на доходи фізичних осіб (43,2 млрд. грн.);
- 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору (4,4 млрд. грн.);
- 5% акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюном, алкогольними напоями та нафтопродуктами (8,1 млрд. грн.);
- податку на нерухоме майно з розширенням бази оподаткування (2,7 млрд. грн.);
- плати за землю як виключно місцевого податку із скороченням пільг по ньому (14 млрд. грн.);
- збільшення частики відрахувань по екологічному податку (з 35% до 80% - 3,8 млрд. грн.);
-100% адміністративних штрафів та плати за надання адміністративних послуг. (1 млрд. грн.) тощо.


Опубліковано в газеті "Бучанські новини" №50 від 19 грудня 2014 року
Продовження читайте в наступних номерах газети Бучанські новини
0 0

Микола Дем`янов 
 Інші новини по темі:
Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Буча та регіон
7 липня, Київ: Національний з'їзд територіальних громад

7 липня, Київ: Національний з'їзд територіальних громад

Суспільство
Навчальний візит працівників органів місцевого самоврядування міст членів Асоціації міст України

Навчальний візит працівників органів місцевого самоврядування міст членів Асоціації міст України

ВИКОНКОМ
Мінрегіон підготував проект про поліцію місцевого самоврядування

Мінрегіон підготував проект про поліцію місцевого самоврядування

законодавтство
Типовий статут територіальної громади та Примірне положення про старосту

Типовий статут територіальної громади та Примірне положення про старосту

законодавтство
Всеукраїнський конкурс творчих проектів "Якби мером був я"

Всеукраїнський конкурс творчих проектів "Якби мером був я"

Буча та регіон
22 грудня у Бучі відбулися засідання правління Асоціації органів місцевого самоврядування

22 грудня у Бучі відбулися засідання правління Асоціації органів місцевого самоврядування

Буча та регіон
26 січня у Бучі відбулися звітні збори регіонального відділення Асоціації міст

26 січня у Бучі відбулися звітні збори регіонального відділення Асоціації міст

Суспільство
Місцевій владі дозволять створювати власну поліцію?

Місцевій владі дозволять створювати власну поліцію?

законодавтство
Юридична консультація: Чи можуть внутрішньо переміщені особи стати на квартирний облік

Юридична консультація: Чи можуть внутрішньо переміщені особи стати на квартирний облік

законодавтство
Виступ Федорука на День місцевого самоврядування 2015

Виступ Федорука на День місцевого самоврядування 2015

ВИКОНКОМ
«Децентралізаційний марафон»: 1000 громад на старт!

«Децентралізаційний марафон»: 1000 громад на старт!

Суспільство
Законодавство: Міським радам надано право розпоряджатися землями державної власності за межами населених пунктів

Законодавство: Міським радам надано право розпоряджатися землями державної власності за межами населених пунктів

законодавтство
3 і 4 червня у Бучі проходить семінар з місцевого самоврядування

3 і 4 червня у Бучі проходить семінар з місцевого самоврядування

Буча та регіон
Новий законопроект спрямований на збільшення власних ресурсів місцевих бюджетів зареєстрований в парламенті

Новий законопроект спрямований на збільшення власних ресурсів місцевих бюджетів зареєстрований в парламенті

законодавтство
Коментарів: 0
Додати коментар
Інформація
Коментувати статті на сайті можливе лише впродовж 370 днів з дня публікування.