» » » На квартплату чекають нові формули

На квартплату чекають нові формули

Не виключено, що в недалекому майбутньому жителям багатоповерхівок доведеться оплачувати прибирання прибудинкових територій та сходових клітин за новими тарифами. Можливо, українці від цього навіть виграють у ціні. Детальніше у публікації.

Не виключено, що в недалекому майбутньому жителям багатоповерхівок доведеться оплачувати прибирання прибудинкових територій та сходових клітин за новими тарифами. Можливо, українці від цього навіть виграють у ціні. Детальніше у публікації.

На квартплату чекають нові формулиМинулий місяць співробітники Мінрегіону присвятили роботі над змінами правил розрахунку «квартплати». Двадцять третього жовтня Асоціація міст України погодила проект постанови Кабміну про внесення змін до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій. Це доопрацьований варіант проекту. Міністерство презентувало поправки ще наприкінці травня, у червні повторно опублікували проект на своєму сайті, а в жовтні врахували зауваження окремих Міністерств і відомств.

Крім «тарифного» проекту Мінрегіон розробив поправки ще й до двох інших документів:
- Примірного переліку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд;
- Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням їх необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад.


Дев'ять років - рішення все немає

Найбільш важливі поправки Мінрегіон пропонує внести в правила формування «квартплати».

Незважаючи на те, що «Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій» діє вже 9 років і за цей час двічі був повністю переписаний, у ньому досі є нормативні прогалини.

Основний камінь спотикання у визначенні розміру «квартплати» - розрахунок площі прибудинкової території. Сьогодні визначення прибудинкової території міститься лише у Законі «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», але воно залишає бажати кращого. У 2012 році Верховна Рада прийняла проект закону №8474, який вносив безліч поправок в Закон про ОСББ і, в тому числі визначення прибудинкової території, однак Президент наклав вето. Не пройшов у парламенті урядовий проект №9730 від 18 січня 2012 року (розроблений Мінрегіоном), який пропонував доповнити визначеннями прибудинкової території закони «Про житлово-комунальні послуги» та «Про містобудівну діяльності».

У Податковому, Земельному і Житловому кодексах прибудинкова територія згадується, але без чіткого зазначення, що це таке.

Все б нічого, але на практиці розрахувати площу прибудинкової території найчастіше неможливо, так як чіткий порядок визначення розміру прибудинкової території відсутній. Є лише Методичні рекомендації щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків, затверджені Наказом Мінрегіону №389 від 29 грудня 2011 року.

До кожного будинку - свій підхід

Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, Міністерство рекомендує визначати диференційовано. Для новобудов - на підставі документів, що підтверджують відведення земельної ділянки під забудову, або на підставі детального плану території мікрорайону (кварталу). Для груп будинків існуючої забудови - на підставі детального плану території в межах кварталу. Для окремих житлових будинків - на підставі проекту прибудинкової території. Але формули розрахунку площі прибудинкової території в Методичних рекомендаціях теж немає. У документі лише констатується, що ініціювати визначення прибудинкової території можуть підприємства і організації, що обслуговують житловий фонд, керуючі, житлово-будівельні кооперативи та ОСББ.

Проблема в тому, що в більшості своїй вони не мають необхідної документації, а для її оформлення не володіють можливостями - так як це і довго, і дорого. Процедура може розтягнутися на роки, а обійтися в кілька десятків тисяч гривень. Аналогічна ситуація з детальними планами територій. У багатьох містах їх немає.

Відсутність чіткого поділу територій відкриває широкі можливості для сумнівних та незаконних забудов за рахунок прибудинкових територій. Тому не дивно, що в Києві оформити земельні ділянки з прибудинковими територіями змогли лише кілька десятків ОСББ. У регіонах ситуація не краща.

Між тим, вартість утримання та обслуговування прибудинкової території залежить від її розміру. Але оскільки розміри прибудинкових територій часто документально не окреслені, комунальні служби і місцеві влади встановлюють їх «на око», що призводить до завищення тарифів.

Були б обміри

Жовтневий проект Мінрегіону повною мірою цю проблему не вирішує (тим більше, що для цього внесення поправок в Порядок формування тарифів недостатньо), але і стороною не обходить.

У пояснювальній записці до документа наголошується, що при розрахунку витрат з прибирання прибудинкової території, як, втім, і при прибиранні сходових кліток, вивезення побутових відходів та надання інших послуг враховуються площі, що зазначені у технічному паспорті житлового будинку. Однак не у всіх паспортах зазначені точні дані, і не всі будинки паспортизовані. У зв'язку з цим Мінрегіон запропонував альтернативу: використовувати дані про площі, які зазначені в документах, складених за результатами обмірів житлового фонду.

Техніка в допомогу

Ще одне принципове нововведення жовтневого проекту Мінрегіону - зміна формул розрахунку витрат на надання послуг з утримання будинків та прибудинкових територій. Так, при визначенні нормативних витрат на прибирання прибудинкових територій сьогодні підсумовуються п'ять показників: заробітна плата, відрахування в Пенсійний фонд і фонди соціального страхування, накладні та матеріальні витрати, обов'язкові платежі в бюджет. За схожою формулою розраховуються витрати на прибирання сходових кліток. При цьому у формулах не відображено, як виявляється послуга - з використанням тільки ручної праці або із залученням техніки.

На думку Мінрегіону, це недолік. Міністерство запропонувало при розрахунку сумарних витрат враховувати три додаткові параметри - площа прибудинкової території, яка прибирається механізованим способом; норматив прибирання території спеціалізованими машинами (механізмами) і вартість машино-години роботи техніки. Нині існуючі параметри будуть враховуватися лише при розрахунку витрат на прибирання без залучення техніки.

Теоретично застосування нової формули може призвести до зниження тарифів на прибирання прибудинкових територій та сходових клітин - за умови, що ручна праця буде мінімізована.


На довершення до всього, жовтневий проект Мінрегіону ліквідує прогалину в регулюванні взаємовідносин виконавців послуг з субпідрядниками. Як відомо, залучення субпідрядних організацій для надання послуг по утриманню будинків і прибудинкових територій - звичайна справа. Наприклад, для технічного обслуговування ліфтів або вивезення побутових відходів. Однак чинним Порядком формування тарифів механізм визначення витрат при такій формі обслуговування не встановлено.

Проект Мінрегіону усуває цю прогалину. У разі надання послуг субпідрядним способом документ наказує визначати витрати в договорах між виконавцями і субпідрядниками на загальних підставах: щоб уникнути «накручування» цін договору повинні містити розрахунок вартості (витрат) з урахуванням положень Порядку формування тарифів.

Також проектом передбачено, що при розрахунку нормативних витрат субпідрядником враховуються плановані трудовитрати, що не можуть перевищувати розмір, передбачений нормами часу та нормами обслуговування для робітників і виробничого персоналу, що встановлюються Мінрегіоном.

Крім цього нині чинне обмеження на заплановані трудовитрати (які не можуть перевищувати норми часу і обслуговування, встановлені Мінрегіоном) проектом поширені як на виконавців, так і на субпідрядників.

В іншому, проект Мінрегіону вносить точкові поправки:
- у тарифі на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій дозволяє враховувати не тільки ПДВ, але і єдиний податок;
- до загальновиробничих та адміністративних витрат відносити оплату за опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та утримання виробничих приміщень;
- оплату розрахунково-касового обслуговування та інших послуг банків відносити до адміністративних витрат.


Поштових скриньок не чекайте

Що ж стосується інших проектів, підготовлених Мінрегіоном, то один з них знімає існуючі обмеження на надання послуг з утримання та ремонту будинків та приміщень. Так, сьогодні послуга з виправлення віконних рам та дверей обмежена заміною до 5% площі зимових рам та до 3% загальної кількості дверей, а часткова заміна електричної проводки до 10% довжини. Проект замінює всі конкретні показники у Примірному переліку послуг на загальні формулювання. Крім цього перелік доповнюється цілим рядом нових послуг. Наприклад, усунення протікання в трубопроводах; ремонтом, заміною та встановленням лавок, урн, ваз, контейнерів; ремонтом і встановленням пандусів і поручнів. А ось заміна поштових скриньок і ремонт металевої покрівлі (більше 10% загальної площі покриття) з переліку, навпаки, вилучаються.

Поправки, які Мінрегіон запропонував внести в Порядок доведення до споживачів інформації про перелік ЖКП, і зовсім є косметичними. Так, Міністерство запропонувало дозволити постачальникам води і тепла не інформувати споживачів про відповідне рішення НКРЕКП про встановлення тарифів

В цілому, поправки Мінрегіону можуть істотно полегшити взаємини комунальників з жителями багатоповерхівок. Якщо, звичайно, на декларування змін на краще справа не зупиниться.
Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна» 
  0
Коментарів: 0
Додати коментар
Інформація
Коментувати новини на сайті можна тільки протягом 370 з дня публікації.