» » » ОДПІ: гаряча лінія на тему ”Порядок нарахування, обчислення і сплата єдиного внеску

ОДПІ: гаряча лінія на тему ”Порядок нарахування, обчислення і сплата єдиного внеску

В.О. першого заступника начальника Ірпінської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області Людмила Володимирівна СтупакІрпінська ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області провела черговий сеанс телефонного зв’язку “гаряча лінія” на тему: ”Порядок нарахування, обчислення і сплата єдиного внеску. Розмір єдиного внеску.” із В.О. першого заступника начальника Ірпінської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області Людмилою Володимирівною Ступак.

Наводимо найбільш актуальні питання, які були порушені в ході проведення сеансів телефонного зв‘язку „гаряча лінія”:

Чи передбачаються штрафні санкції за несплату єдиного соціального внеску до органів Міндоходів?
- Так, відповідно до положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок сплачується незалежно від фінансового стану платника, А за несвоєчасне або не в повному обсязі перерахування єдиного внеску до бюджету до платника застосовують фінансові санкції. Посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.

Загальновідомо, що податкові звіти до органів Міндоходів можна подавати в електронній формі за допомогою спеціального програмного забезпечення та сертифікатів відкритих ключів електронного цифрового підпису. Скажіть, будь-ласка, чи є така можливість для платників єдиного внеску – подати звіти з ЕВ в електронному вигляді?
Відповідь: Звичайно, Міністерство доходів і зборів же розробило відповідні формати документів з подання звітності з єдиного соціального внеску для платників податків. Ознайомитися з ними можна на веб-порталі Міністерства. Хочу зауважити, що звіти слід подавати за основним місцем реєстрації платника.

Скажіть, будь-ласка, а чи можуть платники подати звітність із ЄСВ на паперових носіях і чи можливо такі звіти надсилати поштою, у разі якщо договір про електронне звітування із ДПІ не заключний, а завітати до податкової інспекції особисто не має можливості?
Відповідь: Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування затверджено Наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 №454. Згідно даного наказу, звіт до органів доходів і зборів подається страхувальником або відповідальною особою страхувальника на паперових носіях, разом з електронною формою на електронних носіях інформації або просто на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не більше п’яти.
Разом з тим, звертаю Вашу увагу, що звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, який до органів доходів і зборів надісланий поштою поданим не вважається!
Отже, як бачите, електронна форма звітування є найбільш комфортною та заощаджує не тільки витратні матеріали на подання звітності, а й що найголовніше, зберігає Ваш час!

Скажіть, будь-ласка, Людмила Володимирівно, разом із зміною у порядку адміністрування єдиного внеску змінилися, напевно, і розрахункові рахунки для його сплати? Яким чином платники можуть із ними ознайомитися?
Звичайно! Перш за все, щоб не завдати жодних незручностей бізнесу та уникнути непорозумінь у зв’язку зі зміною в порядку адміністрування єдиного внеску, фахівцями Ірпінської ОДПІ у ефірі міського радіомовлення були розміщені інформаційні повідомлення стосовно зміни розрахункових рахунків, на сторінці Ірпінської ОДПІ на Бучанському независимому порталі розміщено інформаційні повідомлення із зазначенням уже нових рахунків для сплати. Також було розроблено друковану продукцію у вигляді листівок та пам’яток щодо змін у адмініструванні єдиного внеску та зміни розрахункових рахунків для його сплати, яка розповсюджується у Центрі обслуговування платників податків, а також у територіальних відділеннях банківських установ, які розміщені на території Ірпінського регіону. Разом з тим, платники мають вільний доступ до переліку переліку розрахункових рахунків для сплати податків і зборів, а тепер уже і сплати єдиного внеску, який розміщено також у Центрі обслуговування платників.

Всім добре відомо як стали на облік у податковій інспекції платником податків і зборів. Розкажіть будь ласка, яким чином юридичній особі стати на облік в органі доходів і зборів як платнику єдиного внеску?
Взяття на облік юридичної особи - платника єдиного внеску здійснюється органом Міністерства доходів і зборів за місцезнаходженням такої юридичної особи, тобто за основним місцем її реєстрації, на підставі відомостей з реєстраційної картки, які надаються державним реєстратором. Отримані відомості надсилаються до Фонду соціального страхування від нещасних випадків для віднесення юридичної чи фізичної особи до класу професійного ризику виробництва. По його отриманні вносяться відповідні відомості до реєстру страхувальників. Датою взяття на облік вважається дата внесення платника до реєстру страхувальника.

А яким чином відбувається процедура зняття з обліку платника єдиного внеску?
Процедури зняття з обліку платника єдиного внеску розпочинається при наявності відомостей від держаного реєстратора про припинення діяльності фізичної особи – підприємця, юридичної особи або закриття відокремленого підрозділу. Ще однією підставою для зняття з обліку є наявність судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру щодо порушення провадження у справі про банкрутство чи визнан.

Який порядок обчислення і сплати ЄВ відокремленими підрозділами ЮО, які не мають окремого балансу?
Відповідно до ст.1 Закону України від 15 травня 2003 року №755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» відокремлений підрозділ юридичної особи - це філія, інший підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Згідно зі ст. 95 Цивільного кодексу України відокремлені підрозділи не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.

Пунктом 1 частини 1 ст. 4 Закону України від 8 липня 2010 року 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» визначено, що платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Пунктом 9 Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 458, визначено, що у разі отримання повідомлення від державного реєстратора або відомостей з Єдиного державного реєстру про створення відокремленого підрозділу юридичної особи такий новостворений підрозділ обліковується з приміткою ”Неплатник”.
У разі прийняття юридичною особою рішення про виділення відокремленого підрозділу на окремий баланс та перехід до самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами юридична особа повідомляє про це в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення орган доходів і зборів за місцезнаходженням відокремленого підрозділу. У зазначеному випадку на підставі такого повідомлення юридичної особи відокремлений підрозділ обліковується як платник єдиного внеску.

Якщо юридичною особою прийнято рішення про реорганізацію відокремленого підрозділу – страхувальника в такий підрозділ, який не має обов’язків чи повноважень щодо ведення окремого балансу та самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами, юридична особа повідомляє про це в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення орган доходів і зборів за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу. У цьому випадку в разі відсутності заборгованості на підставі такого повідомлення юридичної особи відокремлений підрозділ обліковується з приміткою ”Неплатник”.
Наявність у відокремленого підрозділу окремого балансу, самостійного ведення розрахунків з оплати праці із застрахованими особами може бути встановлена органом доходів і зборів під час проведення перевірки платника єдиного внеску, при опрацюванні його звітності.

Дані про взяття на облік відокремленого підрозділу з приміткою ”Платник/Неплатник” органом доходів і зборів передаються Пенсійному фонду України та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування в порядку взаємного обміну інформацією.
Тобто, відокремлений підрозділ, не маючи статусу юридичної особи, не реєструється окремо в органах доходів і зборів, Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування від нещасних випадків та тимчасової працездатності, Центрі зайнятості за своїм місцезнаходженням, а нараховування, утримання і сплату (перерахування) єдиного внеску за такий підрозділ здійснює централізовано з рахунку головне підприємство – юридична особа за місцем його реєстрації.

Який розмір ЄВ застосовують ФОП у разі їх участі у добровільній системі загальнообов’язкового державного соціального страхування?
Відповідно до п. 4 частини 1 ст. 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Згідно абз. другого ч. 11 ст. 8 Закону №2464 у разі бажання фізичних осіб – підприємців брати участь на добровільних засадах:
- у загальнообов’язковому державному соціальному страхуванні у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, ЄВ встановлюється у розмірі 36,6 відсотка визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування ЄВ;
- у загальнообов’язковому державному соціальному страхуванні від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, ЄВ встановлюється у розмірі 36,21 відсотка визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування ЄВ.

У разі бажання зазначених осіб бути застрахованими за всіма видами загальнообов’язкового державного соціального страхування (пенсійним, на випадок безробіття, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності) ЄВ встановлюється у розмірі 38,11 відсотка визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування ЄВ.

Базою нарахування ЄВ для ФОП, крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування, є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи ФО. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід.

Для ФОП, які обрали спрощену систему оподаткування, базою нарахування ЄВ є суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄВ, встановленої Законом № 2464. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за кожну особу.

Яка процедура застосування штрафної санкції за несвоєчасну сплату ЄВ?
Відповідно до п. 7.1 розділу VI наказу Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2013 року за № 1622/24154 за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов’язок нараховувати, обчислювати та сплачувати ЄВ, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня).

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) до платників ЄВ, визначених підпунктами 1 - 4 пункту 2.1 розділу II Інструкції № 455 накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 9 до Інструкції № 455.

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних карток особових рахунків платників. При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення після сплати (погашення) у повному обсязі недоїмки окремо за кожний період, за який сплачується ЄВ, незалежно від кількості випадків сплати за вказаний період. За несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми ЄВ одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄВ (авансових платежів), накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум (п.п. 5 п. 7.2 розділу VІІ Інструкції № 455).
При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій за формою згідно з додатком 12 до Інструкції № 455.Розрахунок зазначеної штрафної санкції здійснюється за даними акта перевірки.

На суму недоїмки платнику ЄВ нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно. Рішення про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених, зокрема, пунктами 7.2 та 7.5 розділу VІІ Інструкції № 455, за наслідками розгляду акта та інших матеріалів про порушення приймає начальник відповідного органу доходів і зборів або його заступник. Рішення приймається за встановленою формою у двох примірниках.

Перший примірник рішення протягом трьох робочих днів із дня його винесення надсилається платнику у порядку, встановленому для надсилання вимог, або вручається під підпис керівнику або головному бухгалтеру платника, банку чи фізичній особі – платнику ЄВ.
Другий примірник залишається в структурному підрозділі, на який покладено обов’язки з організації контролю за надходженням сум єдиного внеску та інших платежів до органів доходів і зборів. Надіслані (вручені) рішення про застосування фінансових санкцій реєструються в журналі обліку рішень за формою згідно з додатком 15 Порядку № 455. Нумерація рішень провадиться в журналі, починаючи з першого номера, у межах календарного року.

Рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається надісланим (врученим) юридичній особі або відокремленому підрозділу, якщо його передано службовій особі такого платника ЄВ під підпис або надіслано листом з повідомленням про вручення.

Рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено особисто такій фізичній особі або її законному представникові чи надіслано листом на її адресу за місцем проживання або останнього відомого її місце перебування з повідомленням про вручення.

Якщо платник на день надсилання йому органом доходів і зборів рішення про нарахування пені та застосування штрафів не повідомив в установленому порядку про зміну місцезнаходження (місця проживання), рішення вважається належним чином врученим навіть у разі його повернення як такого, що не знайшло адресата.
У разі коли неможливо вручити платнику ЄВ рішення про нарахування пені та застосування штрафів поштою у зв’язку з його відсутністю за місцезнаходженням (службових осіб платника ЄВ за його місцезнаходженням), відмовою службових осіб платника ЄВ прийняти рішення, рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається врученим платнику ЄВ у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.
Рішення органу доходів і зборів про нарахування пені та/або застосування штрафів є виконавчим документом.

У разі якщо платник ЄВ отримав рішення про нарахування пені та/або застосування штрафів і не сплатив зазначені в них суми протягом десяти робочих днів, а також не оскаржив це рішення чи не повідомив у цей строк відповідний орган доходів і зборів про його оскарження, таке рішення передається для виконання органу державної виконавчої служби або до органів Державної казначейської служби України .
Суми штрафів та нарахованої пені, застосованих за порушення порядку та строків нарахування, обчислення і сплати ЄВ, стягуються в тому самому порядку, що і суми недоїмки із сплати ЄВ.

Суми штрафів та нарахованої пені включаються до вимоги про сплату недоїмки, якщо їх застосування пов’язано з виникненням та сплатою недоїмки.
Строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується.
  0
 QR-код адреса статьи
Коментарів: 0
Додати коментар
Інформація
Коментувати новини на сайті можна тільки протягом 370 з дня публікації.