Переорієнтування податкової служби з фіскальної на сервісну стимулює покращення інвестиційного та бізнес-клімату.
Так, запровадження такого сервісу для платників податків, як автоматичне відшкодування ПДВ, дозволило підвищити довіру іноземного бізнесу до України.
З початку поточного року підприємствам Київської області відшкодовано 185 млн. грн., в т.ч. в автоматичному режимі на загальну суму понад 27 млн. грн., або 14,6 відсотків.
Переваги цього сервісу для платників податків очевидні. Це – цивілізована система взаємовідносин держави й платників, де обидві сторони – ділові партнери, відкриті, чесні, прозорі. Податкова зацікавлена у збільшенні кількості підприємств, які отримуватимуть автоматичне відшкодування ПДВ. В цьому зацікавлені й самі платники податку, оскільки відбір платників для автоматичного відшкодування здійснює автоматизована система.
Вже другий рік відбувається реформування у сфері діяльності податкових органів. Перш за все – це кардинальна перебудова роботи в принципово новому правовому полі у зв‘язку з введенням в дію Податкового кодексу; це перехід від фіскального органу до сервісної служби, який передбачає спрощення податкових процедур, розвиток нових видів сервісу, запровадження сучасних стандартів обслуговування, подальше формування податкової культури і ще багато іншого.
У повному обсязі виконані завдання, передбачені розписом Міністерства фінансів України та встановлені місцевими радами, як наслідок, місцеві бюджети додатково отримали майже 111 млн. грн.
У І кварталі цього року до бюджетів усіх рівнів зібрано майже 2,3 млрд. грн., що на 9% (або 190 млн. грн.) більше надходжень за аналогічний період минулого року.
Перевищено на 79 млн. грн. й показник надходжень до державного бюджету (від платників податків області надійшло 1,4 млрд. грн.).
З початку року 94% податків та платежів до Державного бюджету сплачено платниками добровільно.
Важливим принципом діяльності податкової служби в нових умовах стало зменшення фіскального тиску з одночасним зміцненням податкової дисципліни.
У зв‘язку з цим докорінно переглянуто підхід до організації цієї роботи. Так, скорочено кількість контрольно-перевірочних заходів. Немає сенсу зайвий раз турбувати сумлінних платників, особливо підприємства малого та середнього бізнесу, що повинні вільно розвиватися.
Динаміку зменшення кількості перевірок, яка намітилася у минулому році, збережено. Так, за І квартал поточного року кількість проведених планових перевірок юридичних осіб скоротилася на 6%, а фізичних осіб - на 30%. Загальна кількість перевірок підприємств середнього та малого бізнесу зменшилася на 16%, планових – на 22%.
При цьому, ефективність перевірок зросла. Так, у І кварталі поточного року (в порівнянні з І кварталом минулого року) донарахування по перевіркам юридичних осіб зросли майже у 8 разів, а по планових перевірках – у 13 разів.
Як результат, надходження грошових коштів до бюджету за актами документальних перевірок збільшилися.
Так, у І кварталі поточного року зростання до минулого року склало 25%, до бюджету мобілізовано майже 35 млн. гривень. За результатами перевірок фізичних осіб з початку цього року додатково надійшло до бюджету 1 млн. грн., що у 2 рази більше попереднього року.
Для надання комфортного податкового сервісу на Київщині в дуже стислі терміни (менше, ніж за рік) відкрито та забезпечено функціонування 17 Центрів обслуговування платників податків (3 Центри відкрито вже у поточному році).
Роботу Центрів спрямовано на оперативне надання платникам податків максимального спектра послуг – адміністративних, інформаційних, консультативних. В Центрах працюють кращі та досвідчені фахівці місцевих податкових служб, застосовано сучасні технології.
З метою зменшення податкових бар’єрів для розвитку підприємництва запроваджено дистанційне обслуговування платників податків.
В перше чергу, це електронна звітність, яка є сучасною прогресивною формою надання звітності, що дозволяє максимально полегшити роботу бухгалтерів і забезпечити зворотній зв‘язок з платниками податків.
Її переваги очевидні. Так, сьогодні вже 96% платників ПДВ області подають звітність в електронному вигляді. Для порівняння – за аналогічний період минулого року цей показник складав 93%.
Для забезпечення платників податків безкоштовними ключами електронного цифрового підпису у травні минулого року в Державній податковій службі у Київській області відкрито Центр сертифікації електронних ключів.
Тільки з початку цього року безкоштовні електронні ключі отримали більше 5 тисяч платників податків.
Разом з лібералізацією, обмеженням можливостей втручання контролюючих органів у господарську діяльність, значні зусилля спрямовуються на забезпечення контролю за додержанням законодавства та “самоочищення” податкової служби від не чесних на руку працівників.
Жоден виявлений факт службового правопорушення чи хабарництва не залишається без належного реагування.
Так, відділом внутрішньої безпеки ДПС у Київській області для прийняття рішення до органів прокуратури направлено 15 матеріалів. За результатами їх розгляду відносно працівників органів ДПС за матеріалами ВВБ розпочато 4 кримінальних провадження та складено 2 протоколи.
Одним із дієвих інструментів з виявлення та попередження правопорушень у податковій службі став сервіс для платників податків “Пульс”, що працює за принципом зворотного зв’язку. Цей сервіс покликаний сприяти оперативному реагуванню на зловживання владою, порушення законних прав платників, подолання корупції та ліквідації штучних перешкод, що заважають підприємницької діяльності за зверненнями громадян.
З початку року податківцями Київщини виявлено 36 суб’єктів господарювання, які виплачували заробітну плату “в конвертах” та використовували працю 560 неоформлених належним чином працівників, це у 2 рази більше виявленого у минулому році.
За результатами проведених перевірок дотримання вимог податкового законодавства при виплаті доходів громадянам, донараховано 3 млн. грн. до сплати в бюджет податку на доходи фізичних осіб, з яких до бюджету вже надійшло близько 1 млн. грн., що майже у 2 рази більше ніж за цей період минулого року.
Податкова служба орієнтована на рівноправне партнерство з підприємницькою спільнотою, конструктивну взаємодію з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
Для зміцнення партнерських стосунків з інвесторами при Міністерстві доходів і зборів створено консультативно-дорадчий орган – Інвестиційну раду. До її складу увійдуть представники відомства, бізнес-асоціацій, топ-менеджери національних та зарубіжних компаній. У раді буде утворено кілька робочих груп, які займатимуться питаннями покращення інвестиційного клімату, податків та митних зборів, законодавчими пропозиціями.