Хоча б один раз, але кожен з українців стикався з ситуацією, коли представники ЖЕКів або відверто грубили, або відмовлялися виконувати свої функціональні обов'язки. І при цьому вони відчували свою повну безкарність. Більшість громадян не знають, як бути в цьому випадку. А тому, хто зіткнувся з хамством чи ігноруванням з боку комунальників, знають: подібне спілкування нічого, крім зіпсованих нервів і поганого настрою, не приносить. Але знайти управу на представників комунальних структур теж можна. Головне, щоб було бажання відстоювати свої інтереси і знати куди і з якою скаргою звернутися на недбалих працівників ЖЕКів.
Закон передбачає...
У переважній більшості ми звикли спілкуватися з жеківськими співробітниками по телефону. Саме диспетчеру ми іноді намагаємося довести, що комунальні структури повинні краще працювати і більш сумлінно виконувати покладену на них роботу. Але диспетчер не має повноважень вирішувати більшість комунальних питань. А тому, щоб представники ЖЕКу все-таки щось зробили для вирішення конкретного завдання, слід не диспетчеру дзвонити, а писати начальнику ЖЕКу. У нашій країні управлінська система побудована ще за радянською структурою. А це означає, що на будь-який письмовий запит чиновник чи той же начальник ЖЕКу повинен дати письмову відповідь. Взагалі питання щодо звернень громадян до чиновників чітко врегульовано Законом України «Про звернення громадян». Зокрема, згідно зі ст. 19-20 цього закону, всі органи державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, посадові особи і т. д. зобов'язані розглядати будь-які звернення, що надійшли на їх адресу, і по можливості їх вирішити. Якщо питання не належить до компетенції органу, якому надіслане звернення, посадова особа цього органу має роз'яснити, яке відомство може допомогти вирішити ситуацію. Тобто, в будь-якому випадку ЖЕК зобов'язаний надавати відповідь на кожне звернення.
Що може ЖЕК?
Згідно зі ст. 21 п. 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ЖЕКи зобов'язані: своєчасно забезпечувати надання житлово-комунальних послуг відповідної якості (згідно із законодавством та умовами договору); здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень; своєчасно проводити підготовку будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; розглядати у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, а також їх поганої якості, і т. д. Усі обов'язки житлової контори перед споживачем повинні бути прописані в договорі, який укладається між ЖЕКом та мешканцем будинку. Якщо громадян не влаштовує якість послуг, що надаються комунальною структурою, то вона повинна компенсувати повну або часткову вартість послуги.
Як отримати свої гроші за неякісно надану послугу?
Найчастіше ми нічого не робимо, коли у нас в будинках вимикають світло, гарячу, а то й холодну воду або надають неякісне опалення. Все, що ми можемо зробити, - зателефонувати диспетчеру ЖЕКу і висловити йому своє невдоволення. Тоді як закон все ж стоїть на захисті наших прав. Так, згідно зі ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач має право: викликати представника ЖЕКу для складання та підписання акта-претензії, в якому зазначаються строки, види та показники порушень. Представник ЖЕКу повинен з'явитися на виклик споживача послуги не пізніше строку, визначеного договором з ЖЕКом. Далі складений акт подається в ЖЕК. А вже ця структура протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або надає обгрунтовану письмову відмову в задоволенні претензії. У разі неявки представника ЖЕКу за викликом громадян в погоджений умовами договору строк або необгрунтованої відмови від підписання акта, складений документ вважається дійсним, якщо його підписали не менше двох осіб (в даному випадку можна запросити сусіда). Якщо ж комунальна структура не відреагувала на претензію протягом 3 робочих днів або необгрунтовано відмовилася від підписання акта - подавайте позов до суду.
Як скаржитися на ЖЕК?
Для підтвердження факту звернення в певну комунальну структуру всі заяви (скарги) повинні бути складені у письмовому вигляді у двох примірниках. Один примірник має залишатися у споживача послуги. На цьому документі має бути проставлена відмітка ЖЕКу (чи іншого органу, до якого направлена скарга) про отримання заяви. Також на ньому ставиться відмітка (номер реєстрації документа в ЖЕКу, дата, підпис та прізвище, ім'я, по батькові особи, яка його прийняла, а також печатка). Відмовляючись назвати своє прізвище та зареєструвати звернення, посадовці порушують законодавство про звернення громадян, за що повинні нести цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність. Наявність такої копії гарантує, що представники комунальної структури обов'язково нададуть відповідь на скаргу в точний (не більше одного місяця) термін, а також нададуть можливість споживачеві комунальних послуг оскаржити в судовому порядку бездіяльність жеківських працівників.
А щоб бути впевненим у тому, що скарга буде розглянута, можна відправити її копію на ім'я начальника управління житлового господарства вашого міста. Якщо і після такого звернення комунальники проігнорували заяву громадян, то слід звернутися письмово або до керівника управління житлово-комунального господарства в місті, або до заступника голови виконкому, або адміністрації міста. Адже відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян», громадяни мають право звертатися зі своїми скаргами до органів державної влади та місцевого самоврядування. Якщо на скаргу не відреагували і в адміністрації міста, можна сміливо звертатися до прокуратури, адже нагляд за дотриманням законодавства про звернення громадян здійснюється Генеральним прокурором України та підпорядкованими йому прокурорами. Таким чином, кожен громадянин, чию заяву залишили без розгляду, має право звернутися зі скаргою на дії начальника ЖЕКу (та інших посадових осіб) у міську чи районну прокуратуру.
Закон передбачає...
У переважній більшості ми звикли спілкуватися з жеківськими співробітниками по телефону. Саме диспетчеру ми іноді намагаємося довести, що комунальні структури повинні краще працювати і більш сумлінно виконувати покладену на них роботу. Але диспетчер не має повноважень вирішувати більшість комунальних питань. А тому, щоб представники ЖЕКу все-таки щось зробили для вирішення конкретного завдання, слід не диспетчеру дзвонити, а писати начальнику ЖЕКу. У нашій країні управлінська система побудована ще за радянською структурою. А це означає, що на будь-який письмовий запит чиновник чи той же начальник ЖЕКу повинен дати письмову відповідь. Взагалі питання щодо звернень громадян до чиновників чітко врегульовано Законом України «Про звернення громадян». Зокрема, згідно зі ст. 19-20 цього закону, всі органи державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, посадові особи і т. д. зобов'язані розглядати будь-які звернення, що надійшли на їх адресу, і по можливості їх вирішити. Якщо питання не належить до компетенції органу, якому надіслане звернення, посадова особа цього органу має роз'яснити, яке відомство може допомогти вирішити ситуацію. Тобто, в будь-якому випадку ЖЕК зобов'язаний надавати відповідь на кожне звернення.
Що може ЖЕК?
Згідно зі ст. 21 п. 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ЖЕКи зобов'язані: своєчасно забезпечувати надання житлово-комунальних послуг відповідної якості (згідно із законодавством та умовами договору); здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень; своєчасно проводити підготовку будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; розглядати у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, а також їх поганої якості, і т. д. Усі обов'язки житлової контори перед споживачем повинні бути прописані в договорі, який укладається між ЖЕКом та мешканцем будинку. Якщо громадян не влаштовує якість послуг, що надаються комунальною структурою, то вона повинна компенсувати повну або часткову вартість послуги.
Як отримати свої гроші за неякісно надану послугу?
Найчастіше ми нічого не робимо, коли у нас в будинках вимикають світло, гарячу, а то й холодну воду або надають неякісне опалення. Все, що ми можемо зробити, - зателефонувати диспетчеру ЖЕКу і висловити йому своє невдоволення. Тоді як закон все ж стоїть на захисті наших прав. Так, згідно зі ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач має право: викликати представника ЖЕКу для складання та підписання акта-претензії, в якому зазначаються строки, види та показники порушень. Представник ЖЕКу повинен з'явитися на виклик споживача послуги не пізніше строку, визначеного договором з ЖЕКом. Далі складений акт подається в ЖЕК. А вже ця структура протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або надає обгрунтовану письмову відмову в задоволенні претензії. У разі неявки представника ЖЕКу за викликом громадян в погоджений умовами договору строк або необгрунтованої відмови від підписання акта, складений документ вважається дійсним, якщо його підписали не менше двох осіб (в даному випадку можна запросити сусіда). Якщо ж комунальна структура не відреагувала на претензію протягом 3 робочих днів або необгрунтовано відмовилася від підписання акта - подавайте позов до суду.
Як скаржитися на ЖЕК?
Для підтвердження факту звернення в певну комунальну структуру всі заяви (скарги) повинні бути складені у письмовому вигляді у двох примірниках. Один примірник має залишатися у споживача послуги. На цьому документі має бути проставлена відмітка ЖЕКу (чи іншого органу, до якого направлена скарга) про отримання заяви. Також на ньому ставиться відмітка (номер реєстрації документа в ЖЕКу, дата, підпис та прізвище, ім'я, по батькові особи, яка його прийняла, а також печатка). Відмовляючись назвати своє прізвище та зареєструвати звернення, посадовці порушують законодавство про звернення громадян, за що повинні нести цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність. Наявність такої копії гарантує, що представники комунальної структури обов'язково нададуть відповідь на скаргу в точний (не більше одного місяця) термін, а також нададуть можливість споживачеві комунальних послуг оскаржити в судовому порядку бездіяльність жеківських працівників.
А щоб бути впевненим у тому, що скарга буде розглянута, можна відправити її копію на ім'я начальника управління житлового господарства вашого міста. Якщо і після такого звернення комунальники проігнорували заяву громадян, то слід звернутися письмово або до керівника управління житлово-комунального господарства в місті, або до заступника голови виконкому, або адміністрації міста. Адже відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян», громадяни мають право звертатися зі своїми скаргами до органів державної влади та місцевого самоврядування. Якщо на скаргу не відреагували і в адміністрації міста, можна сміливо звертатися до прокуратури, адже нагляд за дотриманням законодавства про звернення громадян здійснюється Генеральним прокурором України та підпорядкованими йому прокурорами. Таким чином, кожен громадянин, чию заяву залишили без розгляду, має право звернутися зі скаргою на дії начальника ЖЕКу (та інших посадових осіб) у міську чи районну прокуратуру.