» » » Злив палива - верхівка айсбергу крадіжок у ЖКГ

Злив палива - верхівка айсбергу крадіжок у ЖКГ

Ще навесні київська міська влада підготувала проект, що повинен докорінно змінити ситуацію з ЖЕКами та вартістю комунальних послуг. На сайті КМДА було оприлюднено проект рішення «Про затвердження Переліку житлово-комунальних послуг у житловому фонді Києва, право на здійснення яких виборюється на конкурсних засадах». І якщо таку реформу втілять у життя, кияни зможуть самі вибирати ЖЕК або іншу організацію, яка надає їм певні послуги. Згідно з документом, ухвалення рішення дозволить залучати до утримання житлового фонду організації, що мають кращий досвід роботи, показники фінансово-господарської діяльності, кваліфікований персонал, а також посилить відповідальність виконавців цих послуг перед споживачами. Тобто, конкуренція в галузі повинна підсилитися. У цьому світлі проблема розкрадань в ЖКГ стає особливо актуальною. І крадіжки пального — це лише вершина айсберга.

Витрати
Ні для кого не секрет, що галузь комунальних послуг — одна з найбільш корумпованих. Махінації тут — на будь-який смак. Але ми зупинимося на одному аспекті — використанні спецтехніки. Існує думка, що найбільші розкрадання стосуються зливу пального співробітниками. Але це далеко не єдиний варіант, розповідає експерт бензинового ринку Сергій Куюн. Існує велика кількість схем паливних та інших махінацій, пов'язаних з транспортом і спецтехнікою. Найпростіша — злив пального з бака. Якщо норма витрати завищена, то у водія з'являються надлишки. Він бере каністру і за допомогою шланга зливає пальне. Потім воно продається за ціною нижче ринкової або використовується для заправки власного автотранспорту. Більш витончений метод — фіктивна робота техніки. На спецтехніці оператор заводить двигун і всю зміну працює на холостому ходу. Водій списує пальне за нібито відпрацьовані години. В результаті — робота не виконана, пальне списане.

Не махінація, але проблема, що породжує додаткові витрати — це неекономне кермування. Стиль і манера водія — один з головних факторів, що впливають на витрату пального. Так, на ідентичних вантажівках досвідчений водій витрачає 16 літрів на 100 км, а менш досвідчений - 19-20 літрів. Різниця часом досягає і 20-30%.

Більше того, буває, що в махінаціях, крім самого водія, залучені треті особи. Наприклад, водії багатьох підприємств досі отримують так звані талони на пальне, пред'явивши які на АЗС, заправляються. Ці талони також легко продати за заниженим курсом, відзвітувавши за нібито зроблену заправку. Активно практикується купівля «лівих» чеків. Якщо водієві видаються підзвітні кошти на купівлю бензину, він може придбати на трасі в спеціалізованих місцях нелегальні - «ліві» чеки. При цьому він відзвітує перед бухгалтерією підприємства за нібито фактичну заправку, якої насправді не було. Водій постійно скаржиться на те, що він не вписується у чинну норму витрат пального, посилаючись на перевантаження, зустрічний вітер, погані траси, пробки, поганий технічний стан автомобіля та інше.

Не пальним єдиним
Однак зливом пального можливості для розкрадань в галузі спецтранспорту для ЖКГ не обмежуються. Наприклад, у такій галузі ЖКГ як утилізація відходів в першу чергу доводиться стикатися з тим, що водій їде вивозити сміття не тим клієнтам, з якими у підприємства підписаний договір, а бере сторонні замовлення. І тут справа не стільки в пальному, скільки у втраті, так би мовити, машино-годин або корисного часу роботи машини, розповідає представник компанії РНТ в Україні Руслан Федоренко. Місто при цьому, відповідно, не отримує послугу належної якості, а хвиля обурення від населення буде саме на адресу міста!

На практиці все виглядає так: працівник підприємства на службовій машині індивідуально укладає домовленість з клієнтом, пропонує послугу, наприклад, в два рази дешевше, за неї відразу отримує оплату готівкою. Тобто, замість того, щоб виконувати завдання за маршрутом, їде «у своїх справах». Зазвичай, щоб не допускати таких випадків, роботу контролює обліковець або бригадир. Він приїжджає і дивиться, чи є машина там, де повинна бути. Але керувати людським фактором дуже складно. Можлива як змова працівників, так і проста халатність.

Проблема розкрадання стоїть у двох площинах - міста і самого підприємства. Система ГЛОНАСС/GPS-навігації якраз допомагає і контролювати, як були надані послуги місту і взагалі, чи були вони надані, і в рамках підприємства дозволяють розрахувати завантаженість транспорту і з'ясувати, чому транспорт не завантажений на 100%.

До речі, за словами Руслана Федоренка, застосовуючи систему ГЛОНАСС/ GPS-контролю, таку як «АвтоТрекер», великі підприємства навіть відмовилися від прямого контролю витрат пального, оскільки зрозуміли, що це крапля в морі порівняно з тим, який ефект має повний контроль маршруту. «Машина - це ж величезний ресурс. Приміром, сміттєва машина коштує 200 тис євро. Якщо вона завантажена на 20-30% замість необхідних 100%, то наслідком є фактична втрата окупності і негативні фінансові результати для підприємства. 20 літрів вкраденого пального на цьому тлі — дрібниця», - пояснює експерт.
Якщо «АвтоТрекер» показує, що транспорт не повністю завантажений, то, бачачи проблему, її можна усунути. Виявивши простої і несанкціоноване використання наявного автопарку, можна заощадити на купівлі нового спецтранспорту. У цифрах: витрати на експлуатацію знижуються в середньому на 25%. Однак якщо повністю оптимізувати бізнес-процеси можна довести показник і до 100%. В кінцевому підсумку це допоможе збільшити інвестиційну привабливість підприємства, адже воно впроваджує інноваційні технології.
Ігор Мельніков, www.brandcom.com.ua 
  0
 QR-код адреса статьи
Коментарів: 0
Додати коментар
Інформація
Коментувати новини на сайті можна тільки протягом 370 з дня публікації.