Щоб проаналізувати у чому полягають такі зміни до Закону, спочатку згадаємо зміст самого Закону.
Таким чином, Законом України від 13 листопада 1996 року «Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги» визначалось, що у зв'язку з невиконанням державою зобов'язань по виплаті заробітної плати, пенсій, стипендій, інших грошових виплат населенню тимчасово забороняється нараховувати по розрахунках з 1 жовтня 1996 року та стягувати з громадян України пеню за несвоєчасне внесення квартирної плати та за житлово-комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична енергія, теплова енергія,водовідведення, утримання і експлуатація житла та прибудинкових територій, сміттєзбирання, ліфтове господарство). А кошти, стягнені з громадян України у вигляді пені по розрахунках за житлово-комунальні послуги за період з 1 жовтня 1995 року, зараховуються в майбутні платежі за житлово-комунальні послуги.
Стаття 2 Закону, прийнятого у 1996 році визначала, що дія цього Закону поширюється на час до усунення Кабінетом Міністрів України причин, зазначених у статті 1 (зміст статті 1 описано вище), і прийняття відповідного рішення Верховною Радою України.
Тепер же ж, Законом України від 17 грудня 2010 року «Про внесення зміни до статті 2 Закону України «Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги» статтю 2 Закону від 13.11.1996 р. викладено у такій редакції:
"Стаття 2. Дія цього Закону припиняється 1 січня 2011 року. Нарахування та стягнення пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги здійснюються на суму заборгованості, яка утворилася з 1 січня 2011 року".
Нова редакція статті 2 набрала чинності з дня опублікування, а саме, з 24 грудня 2010 року. А Закон у цілому разом із статтею 2 припинив дію з 1 січня 2011 року.
Як на мій погляд, дивна ситуація утворюється із нормою Закону, що зазначена у другому реченні статті 2, а саме: Нарахування та стягнення пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги здійснюються на суму заборгованості, яка утворилася з 1 січня 2011 року.
Адже дію всього Закону у тому числі і цієї норми зупинено з 1 січня 2011 року. Таким чином, термін дії вищезазначеного речення: 24 грудня 2010 року – 1 січня 2011 року. А що, після 1 січня 2011 року нараховувати пеню можна буде на заборгованість, яка утворилась до цієї дати? Звичайно ні, бо до 24 грудня діяв Закон про заборону…, з 24 грудня по 1 січня 2011 року діяла редакція Закону, яка передбачала нарахування пені на суму, яка утворилась після 1 січня 2011 року. Таким чином, я взагалі не бачу необхідності прописання законодавцем цього короткодіючого речення і вважаю, що вийшов маленький правовий «каламбур».
Менше з тим. Як буде нараховуватись та платитись пеня? З цього приводу хочу висловити лише свою думку. Хочу зазначити, що і в період до «заборони», як мені пам'ятається, нарахування пені у досудовому порядку не мало масового характеру. Порядок надання житлово-комунальних послуг регулюється численними Правилами і нормативними актами, проте у будь-якому разі для надання таких послуг обов'язковим є укладення договору із споживачем. Це випливає із усіх Правил надання послуг, а у першу чергу – із Закону України «Про захист прав споживачів». Таким чином, кого турбує питання пені – читайте договір. Як правило, термін сплати житлово-комунальних послуг – щомісячно до певного числа, наступного за звітним місяцем. Як показує практика – житлово-комунальні служби пеню до рахунків автоматично не включають, тиждень-два прострочення імовірно Вам нічим не буде загрожувати, однак чи варто ризикувати? Вирішуйте самі. Проте у випадку стягнення боргу у судовому порядку, коли Ви заборгували вже не один місяць, Вам імовірно нарахують пеню за всі попередні місяці. Разом з тим, згідно із статтею 258 Цивільного кодексу України для вимог про стягнення пені встановлюється позовна давність в 1 рік.