» » » Основа здоров’я першокласника – правильне харчування

Основа здоров’я першокласника – правильне харчування

1 вересня частина батьків вступає у новий період свого життя – віддає дитину до школи. Разом із цією радісною подією виникають і моменти хвилювання, адже їхній першокласник опинився у незвичному для себе середовищі, а це – додаткове навантаження на організм.
Дійсно, шестирічне дитя потребує до себе особливо уважного ставлення. Що потрібно знати батькам, аби їх малеча не втратила здоров’я у перші ж шкільні роки та залишалася активною і веселою? За порадами ми звернулися до фахівця.

Скажіть, які зміни відбуваються в організмі першокласника? Як батькам допомогти своїй дитині залишатися здоровою і бадьорою?
По­-перше, організм 6~7 річної дитини активно росте. По­-друге, першокласник отримує психологічне навантаження – він потрапляє у зовсім інше середовище, намагається влитися у новий для нього колектив одноліток. Зрештою, на самопочуття дитини може вплинути зміна сезону, клімату та режиму, адже влітку малеча відпочивала, довше спала.

Усвідомивши все це, батьки повинні зрозуміти, що в перший рік навчання дитина потребує особливої уваги та догляду.
У 6~7 років у дитини відбувається перше витяжіння (ріст). Для цього молодому організму потрібен пластичний матеріал, тобто – повноцінне якісне харчування. В раціоні дитини в достатній кількості мають бути присутні вітаміни та білки (риба, м'ясо, кисломолочний сир тощо). Тоді дитячий організм правильно формуватиметься – буде розвиватися скелет та м’язова маса.
Часто батьки запитують, чому у ранньому віці в дитини вже є карієс? Не останню роль відіграє гігієна ротової порожнини та перш за все – позначається нестача вітамінів і мікроелементів. Тож, якщо дитина здорова і не має якихось надто серйозних захворювань чи алергічних реакції, вона повинна їсти все.

Тобто, один із найголовніших чинників, який впливає на здоров’я дитини у шкільному віці – правильне харчування?
Безперечно. Але харчування першокласника відрізняється від харчування дорослої людини. У малюків ще повністю не сформовані печінка, нирки. Вони формуються увесь дитячий період – до 14 років. І кислотність шлунка у дітей інша, тому перетравити „дорослу” їжу вони не можуть через свої анатомо­фізіологічні особливості.
Овочі дитині слід давати переважно в тушкованому вигляді, а не в смаженому (зберігається більше вітамінів). До меню дитини бажано включати натуральні м’ясні продукти – відварений шматочок м’яса, підсмажену в клярі рибу. Скажіть – „ні!” напівфабрикатам – ковбасам, продуктам швидкого приготування. До цього переліку можете додати чіпси, сухарики, газовані напої. Це не їжа для дитини і батьки повинні про це пам’ятати.
Також в цьому віці відбувається зміна прикусу – молочні зуби змінюються на постійні. Щоб вони були міцними дитині знову ж таки потрібні вітаміни та білок.

Як в ідеалі повинна харчуватися дитина?
Вона обов’язково повинна поснідати, перед тим як іти до школи чи садочка. Головне, щоб дитина не відчувала від сніданку дискомфорту. Це може бути каша, м'ясо, риба, яйце, сир, бутерброд, чай.
Обідають діти в основному у школі, де меню складається з урахуванням думки дієтологів, дотримуються норми ВОЗ. Організувати дитині другий обід та вечерю – знову ж таки завдання батьків.

Дитина повинна дотримуватися режиму в харчуванні? Чи може малюк їсти в зручний для себе час або коли відчує голод?
Щоб перетравити всі продукти дитині потрібен здоровий шлунок та кишковий тракт, що, зокрема, залежить і від режиму харчування. Малюк повинен їсти мінімум 34 рази на добу. Бажано, щоб харчування відбувалося в один і той же час, аби ферменти, які виробляються в організмі, працювали над перетравленням їжі. Проте різниця в півгодини – не суттєва.
Нерідко батьків цікавить, яку кількість їжі повинен споживати першокласник. Це залежить від того, як дитина харчувалася раніше. У будьякому разі, їсти багато і їсти мало – не завжди на користь організму. Батьки повинні тримати під контролем це питання. Зможе дитина з’їсти десять ложок каші – насипайте! Не подужає – дайте їй дві ложки гарніру, але прослідкуйте, щоб дитина обов’язково отримала білок – з’їла м’ясо або рибу.

У школі дитина звикає до іншого розпорядку дня і, мабуть, у перші місяці для неї непросто „перебудуватися”. Як довго першокласник, без шкоди для здоров’я, може сидіти над уроками? Що можна порадити батькам, аби вони слідкували за чергуванням занять і відпочинку?
У дітей цього віку повинні чергуватися періоди занять та гри. Недаремно у першокласників особливі умови навчання. В силу своїх фізіологічних особливостей діти не в змозі висидіти на місці 45 хвилин за партою, поки триває урок. Спочатку вони займаються по півгодини. Концентрувати увагу на чомусь діти можуть лише 1520 хвилин. Після цього будьте певні, що вони вас слухають „у піввуха”.
У кожному класі є діти, до яких має бути індивідуальний підхід з боку вчителя. Для одних дітей сидіти за партою – задоволення, для інших – покарання. Тому, коли вчитель бачить, що дитина стомилася, він повинен відволікти первачка. Як? Сказати, щоб той підійшов до нього, полив квіти, приніс крейду та ін. Дитина розімнеться і почуватиме себе краще.
Крім того, в першачків є так звані «п’ятихвилинки» вправи для рук, ніг, шиї. Це також навмисне переривання уроку для того, щоб дитина розслабилася, відволіклася. Те ж саме вдома повинні робити і батьки.

Часто батьки панікують, що їхня дитина або занадто непосидюча, або ж навпаки – малорухлива. Чи може це бути приводом до занепокоєння і чи існує в таких випадках „норма” поведінки першокласника?
Не дарма ми поділяємо людей за типами темпераменту та емоційним розвитком на флегматиків, меланхоліків, сангвініків, холериків. Якщо дитина холерик – це суперрухлива дитина. Їй буде дуже важко концентрувати увагу, довго сидіти за партою, працювати над уроками. Але, як правило, це діти, які дуже швидко все сприймають, переробляють інформацію. Наприклад, флегматикам на цю ж саму роботу потрібно більше часу і вони будуть сидіти за партою стільки, скільки потрібно. Навіть шлунковокишковий тракт у дітей з різними типами нервової системи працює порізному. Але не можна однозначно сказати, що краще, а що – гірше. Всі діти нормальні, просто вони різні і потрібно з розумінням ставитися до них. Вчителі, особливо молодших класів, мають бути хоч трошки психологами. А пізніше, коли дитина трохи підросте, вона може нівелювати свій темперамент, виробляти у собі ті риси характеру, які потрібні їй в даний момент. Наприклад, коли людина розуміє, що потрібно займатися, хоча їй цього не хочеться, вона сама в собі виробляє посидючість, пересилює себе. Але всі типи темпераменту – норма.

Якщо всі діти в класі – різні, то чи має бути для них однаковим навчальний процес?
Якщо до дитини, навіть у школі, немає індивідуального підходу, досягти успіху у її навчанні рідко вдається. Не володіючи основами дитячої психології, вчитель, як такий, не відбудеться у педагогіці.
Повинна бути взаємна довіра. Якщо дитина довіряє своєму вчителю – це вже 50% успіху. І навпаки, якщо вчитель буде з розумінням ставитися до свого учня, то він побачить у нього привітність, самовіддачу, зацікавлення і бажання навчатися. Це добре позначиться на психічному і фізичному здоров’ї дитини. Тому вибір учителя – важливий крок і батьки разом з дитиною повинні підійти до нього з усією відповідальністю.

Які навички особистої гігієни дитина вже повинна знати у першому класі. Чим загрожує їх недотримання?
Навички особистої гігієни повинні вироблятися у дитини вже з 2~3-х років. Малюку необхідно знати, що перед їжею, після прогулянки потрібно мити руки. У дитини завжди при собі мають бути предмети особистої гігієни – носовички, розчіски, білизна. Батьки зобов’язані навчити дитину не користуватися чужими речами. Адже у кожної людини є своя індивідуальна мікрофлора у роті, носі – скрізь. І найменше її порушення може призвести до захворювання – стоматитів, нежиті, ангіни. Тому, дитина мусить розуміти, що якщо її сусід по парті не дожував жувальну гумку, то в жодному разі не можна її брати, навіть якщо дуже хочеться. Або якщо з нею хочуть поділитися яблуком, то краще його розрізати, а не кусати з усіх боків. Через слину передається багато небезпечних захворювань – навіть той же гепатит А.
Також не можна користуватися чужими розчісками, головними уборами, бо є небезпека заразитися педикульозом.

Який загалом зараз стан здоров’я бучанських школярів?
Хворих дітей у першому класі менше, ніж, наприклад, в одинадцятому. За час навчання у школі, захворювання не зникають, вони тільки посилюються, з’являються нові. Поширеними є ортопедичні хвороби – порушення осанки, сколіози. Чому вони виникають? Порушення формування кісткової системи може залежати і від меблів у школі, від фізичних навантажень, неправильного сидіння, харчування.

Тому ми, медики, закликаємо батьків та педагогів слідкувати за здоров’ям дитини. Лікувати захворювання опорнорухової системи досить складно і довго, тому краще запобігти цим хворобам, ніж потім намагатися їх позбутися.


спеціально для www.bucha.com.ua
Валентина Прус, педіатр дитячого відділення Бучанської поліклініки 
  0
 QR-код адреса статьи
Коментарів: 0
Додати коментар