» » Відбулося перше засідання Національного конгресу місцевого самоврядування

Відбулося перше засідання Національного конгресу місцевого самоврядування

Безсумнівно, сьогодні складно переоцінити роль місцевого самоврядування в творені державності, розвитку демократії та економічному процвітанні країни. Адже наскільки сильними і розвинутими є територіальні громади, настільки сильною і розвинутою є держава.

Ще донедавна голос влади на місцях – був недуже помітним, а територіальні громади планували свої бюджети за залишковим принципом. І хоча сьогодні ситуація докорінно не змінилася, проте намітилися суттєві зміни на краще. Насамперед це стало можливим завдяки створенню асоціацій органів місцевого самоврядування.

Так, 26 січня 2010 року було підписано Угоду про співпрацю і співробітництво між Асоціацією міст України (АМУ), Асоціацією сільських та селищних рад, Українською асоціацією місцевих та регіональних влад у форматі Національного конгресу місцевого самоврядування. Роблячи такий крок, передбачалося спрямувати спільні зусилля асоціацій на формування державної регіональної політики та удосконалення територіальної організації влади.
А вже 3 лютого відбулося перше пленарне засідання цього Національного конгресу.

На порядок денний було винесено три питання:
- про організацію співпраці Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування у форматі Національного конгресу місцевого самоврядування;
- про проблеми та перспективи бюджетного процесу;
- про необхідність спрощення порядку розмежування земель державної та комунальної власності.



Розпочинаючи свою роботу, члени асоціацій висловили сподівання, що подібні заходи стануть стартовим майданчиком для вироблення узгоджених рішень між органами місцевого самоврядування, між асоціаціями по всіх питаннях, які торкаються життя громад. Це сприятиме тому, щоб до їхнього голосу дослухалися і Уряд, і Президент, і Верховна рада.

Разом з тим, присутні у залі голови сільських, селищних, міських, районних та обласних рад з усіх куточків України заслухали послання Генерального секретаря Ради європейських муніципалітетів і регіонів. У ньому йшла мова про схвалення діяльності АМУ, зокрема в новому форматі співпраці територіальних одиниць.

Європейці переконані, що цей Конгрес стане ще одним кроком на шляху до зміцнення авторитету місцевого самоврядування та реальних надбань для українських сіл, міст та регіонів.

Під час обговорення питань порядку денного, було вирішено, що головними структурними підрозділами Конгресу стануть 6 постійних комісій, кожна з яких буде закріплена за певною асоціацією. Таким чином було створено комісії:
- з питань бюджетної та податкової політики (закріплено за Українською асоціацією місцевих та регіональних влад);
- з питань житлово-комунального господарства (закріплено за Асоціацією міст України);
- з питань економічного розвитку, комунальної власності та земельних відносин (закріплено за Асоціацією сільських та селищних рад);
- соціальних та гуманітарних питань (закріплено за Асоціацією сільських та селищних рад);
- моніторингова комісія (закріплено за Асоціацією міст України);
- з питань розвитку місцевого самоврядування та удосконалення адміністративно-територіального устрою (закріплено за Українською асоціацією місцевих та регіональних влад).


Дуже суттєва увага членів асоціацій приділялася системі виборів. Це питання викликало певні дискусії, бесіди, жваве обговорення. У багатьох присутніх була своя точка зору.
Так, міський голова міста Українка Павло Козирєв вніс пропозицію, щоб сільські та міські голови за посадою входили до складу районної ради.

А голова Чернівецької обласної ради Іван Шилепницький – за те, щоб на рівні села, селища, міста – залишити мажоритарні принципи виборів депутатів, а на рівні району, області та до Верховної Ради – вибори за пропорційними списками. Проте обов’язковою умовою виборчого процесу мають бути відкриті списки.

- «Основою соціально-економічних та політичних процесів в Україні є три фактори: владна партійна система, самоврядування та середній клас. Я вважаю, що на рівні сільської, селищної, міської ради (де жителі знають своїх депутатів і бачать, як вони працюють) - повинні бути мажоритарні підходи до організації виборів.
На рівні району, області та Верховної Ради – за пропорційною системою. Наприклад, балотується кандидат в депутати до Верховної Ради. Він обіцяє побудувати дороги, школи, лікарні і виконує все це. І що, він гроші на ці потреби взяв із своєї кишені? Ні, він їх взяв із бюджету. А це значить, що сто сільських рад їх недоотримають. Ми вже це проходили.

Що стосується районних та обласних рад. На вибори потрібні гроші. Скажімо, є дуже громадсько-активний фермер (чи вчитель, лікар) – толковий чоловік, який вболіває за громаду і має здібності висловити свої міркування. Але маючи зарплату у 1000 гривень і не маючи часу на виборчий процес – чи буде він обраний до районної ради? Відповім – ні, не буде. Натомість, по мажоритарних округах будуть обрані ті, хто має кошти. Вони утворять нові клани, які дограбують те, що ще залишилося.
Тож, на рівні району, області та до Верховної Ради потрібно проводити вибори за пропорційними списками. І немає ніякого страху, що голосують за партію. Адже партія буде старатися знайти на кожній території людей, які там живуть і працюють та мають авторитет. Хто цього не зробить, той просто «пролетить»
, - пояснив свою позицію Іван Шилепницький.

А загалом, думка більшості присутніх зводилася до повернення мажоритарної системи виборів.


Серед багатьох піднятих проблем, члени асоціації зупинилися на питаннях децентралізації державного управління (передати владу на місця, наблизити послуги до населення); реформування системи виконавчої влади в Україні; проведення адміністративної реформи; формування бюджетів знизу вверх, як це робиться в низці цивілізованих європейських країн тощо.

Про загальні проблеми і шляхи становлення асоціацій висловив свою думку голова Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад Богдан Гусак:
- «Історія місцевого самоврядування в Україні – молода, як і наша держава. Якщо на зорі її становлення наші міста мали хоч якусь базу і напрацювання, то сільські і селищні ради починали свою роботу з нуля. Адже колись всіма питаннями соціально-економічного розвитку на селі займалися колгоспи. І з 1991 року сільські ради, отримуючи зобов’язання перед своїми жителями, – не отримали ні фінансових, ні матеріальних ресурсів для того, щоб виконувати свої повноваження. Сільські ради були не згуртованими. І тільки в 2009 році був зроблений важливий крок - задекларовано всеукраїнську асоціацію сільських та селищних рад.
Сьогодні ми не деклараціями, не популізмом, а конкретною роботою показуємо нашим політикам, що місцеве самоврядування – єдине в своїй меті і цілях. Воно буде створювати дійсно європейські стандарти для проживання людей на наших територіях – ті умови, на які вони заслуговують»
, - сказав Богдан Гусак.

З інформацією «Про необхідність спрощення порядку розмежування земель державної та комунальної власності» виступив Миколаївський міський голова Володимир Чайка. Він зазначив, що за більш ніж п’ятирічний період (що пройшов після введення в дію закону про розмежування земель), з 29, 4 млн га, які підлягають розмежуванню, відповідні роботи було проведено лише на площі 200 тис. га.


Радник Асоціації міст України з питань земельних відносин Леонід Новаковський основними причинами такого стану назвав недосконалість нормативно-правової бази, відсутність необхідних коштів, вкрай низький рівень організації робіт та небажання держави чітко сказати де її земля, а де громади.

Тож, правління схвалило проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення порядку розмежувань земель державної та комунальної власності), вирішило здійснити всі необхідні заходи для внесення до Верховної Ради України цього законопроекту та лобіювати його.

Не менш важливе питання для нормальної життєдіяльності органів місцевого самоврядування підняв віце-президент АМУ з виконавчої роботи Мирослав Пітцик.
- «Сьогодні слід терміново внести на розгляд Верховної ради України проект бюджету на 2010 рік. Асоціація наполягатиме, щоб в проекті нового Бюджетного кодексу була прописала відповідальність Державного казначейства перед органами місцевого самоврядування. Я постійно на засіданнях Уряду піднімаю питання про борги органів місцевого самоврядування та у який спосіб їх погасити. Мова йде і про кошти органів місцевого самоврядування, які «зависли» на рахунках в Держказначействі. Проект постанови, яку ми маємо намір подати до Верховної Ради, передбачає повернення у першому кварталі боргів містам (у межах перехідного залишку)», - наголосив Мирослав Пітцик.

Але коли це питання жваво обговорювалося на засіданні Національного конгресу, надійшло повідомлення про те, що Кабінет Міністрів України прийняв доповнення до пункту 14 постанови Кабінету Міністрів України № 1414 « Про заходи щодо організації бюджетного процесу у 2010 році” у такій редакції:
"…здійснювати платежі розпорядників коштів місцевих бюджетів з погашення кредиторської заборгованості, в тому числі за капітальними видатками, що виникла за взятими у 2009 році бюджетними зобов’язаннями, за рахунок вільного залишку коштів загального фонду та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, що утворилися станом на 1 січня 2010 року”.


Також 3 лютого, перед учасниками першого пленарного засідання Національного конгресу виступили члени Уряду України: в.о. міністра фінансів України Ігор Уманський, міністр економіки Богдан Данилишин, міністр регіонального розвитку та будівництва Василь Куйбіда, міністр з питань ЖКГ Олексій Кучеренко.

Очікували і на приїзд Прем’єр-міністра, але Юлія Тимошенко з поважних причин не змогла відвідати засідання Національного конгресу.

На завершення зустрічі, було підготовлено і прийнято три підсумкових документи (опубліковані на сайті АМУ www.auc.org.ua):
- Маніфест Національного конгресу місцевого самоврядування;
- Резолюцію щодо напрямів бюджетної політики держави;
- Звернення до Верховної Ради України щодо вдосконалення Законодавства України про місцеві вибори.



На конгресі побувала Людмила Гладська.
Фото автора.
Спеціально для www.bucha.com.ua
  0
 QR-код адреса статьи
 Інші новини по темі:
Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад

Буча та регіон
Децентралізація заради розвитку

Децентралізація заради розвитку

Суспільство
Навчальний візит працівників органів місцевого самоврядування міст членів Асоціації міст України

Навчальний візит працівників органів місцевого самоврядування міст членів Асоціації міст України

ВИКОНКОМ
Мінрегіон підготував проект про поліцію місцевого самоврядування

Мінрегіон підготував проект про поліцію місцевого самоврядування

законодавтство
Верховна Рада прийняла перший із низки законопроектів реформи місцевого самоврядування

Верховна Рада прийняла перший із низки законопроектів реформи місцевого самоврядування

законодавтство
3 і 4 червня у Бучі проходить семінар з місцевого самоврядування

3 і 4 червня у Бучі проходить семінар з місцевого самоврядування

Буча та регіон
22 грудня у Бучі відбулися засідання правління Асоціації органів місцевого самоврядування

22 грудня у Бучі відбулися засідання правління Асоціації органів місцевого самоврядування

Буча та регіон
Всеукраїнський конкурс творчих проектів

Всеукраїнський конкурс творчих проектів "Якби мером був я"

Буча та регіон
Про взаємодію органів державної влади та органів місцевого самоврядування

Про взаємодію органів державної влади та органів місцевого самоврядування

ВИКОНКОМ
Програма навчання депутатів місцевих рад

Програма навчання депутатів місцевих рад

ВИКОНКОМ
Коментарів: 0
Додати коментар