Порядок оформлення витягів з кадастру, його видачі та форма вилучення з державного земельного кадастру регулюється Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року.
На практиці громадяни та організації найчастіше отримують витяг з кадастру у двох випадках: при реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, в т.ч. під час присвоєння кадастрового номеру та при вчиненні будь-яких операцій із земельною ділянкою (купівля-продаж, дарування, обмін, оренда, спадкування, тощо).
Отримати витяг з ДЗК можна подавши пакет документів до управління Держгеокадастру або в адміністративний центр надання адміністративних послуг, а також посадові особи виконавчих органів місцевого самоврядування, які успішно пройшли стажування відповідно до Порядку проведення стажування у сфері земельних відносин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2016 р. № 205, мають право надавати відомості з Державного земельного кадастру у межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Також з липня 2015 року в Україні запроваджено нову можливість щодо замовлення витягу з кадастру он-лайн самостійно з оплатою послуги банківською карткою. Щоб замовити витяг з ДЗК он-лайн, потрібно зайти на сайт Публічної кадастрової карти за посиланням - http://map.land.gov.ua., потім потрібно знайти за кадастровим номером земельну ділянку, на яку Ви хочете замовити Витяг з Державного земельного кадастру. Натиснути курсором миші на обраній ділянці і в меню, що відкриється, натиснути «Замовити Витяг». Також, при заповненні форми, потрібно обрати Центр надання адміністративних послуг, в якому Замовник бажає отримати Витяг з ДЗК.
Крім цього, новелою в законодавстві є те, що нотаріус має доступ до Державного земельного кадастру для здійснення пошуку відомостей про зареєстровану земельну ділянку під час вчинення нотаріальних дій щодо такої ділянки (крім посвідчення заповіту) та/або проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку для формування витягу з Кадастру про земельну ділянку. Варто зазначити, що на сьогодні ще не кожен нотаріус підключений до ДЗК.
На отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку мають право:
1) власники, користувачі земельної ділянки або уповноважені ними особи;
2) спадкоємці (правонаступники - для юридичних осіб) або уповноважені ними особи;
3) особи, в інтересах яких встановлено обмеження, або уповноважені ними особи;
4) органи державної влади, органи місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом;
5) особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою, земле оціночних робіт, для виконання зазначених робіт (за дорученням власника, користувача або набувача права на земельну ділянку);
6) нотаріус за дорученням власника земельної ділянки під час вчинення правочину щодо неї;
7) особа, якій належить речове право на земельну ділянку.
Витяг з Державного земельного кадастру є дійсним протягом трьох місяців з моменту його видачі, крім витягу про земельну ділянку для оформлення права на спадщину, що видається спадкоємцям та витягу з Державного земельного кадастру, що видається для підтвердження державної реєстрації земельної ділянки або внесення інших відомостей до Державного земельного кадастру, які є безстроковими.
Таким чином, шановні громадяни, раджу вам врахувати вище вказані зміни у законодавстві та користуватись ними, оскільки запровадження такого порядку отримання витягів з ДЗК дозволяє підвищити рівень сервісу, спростити вказану процедуру, а також знизити навантаження на кадастрових реєстраторів.
З повагою,
Матвієць Наталія Петрівна, приватний нотаріус